Τετάρτη

Ὁμιλία τῆς Α. Θ. Παναγιότητος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου κατὰ τὴν ἐπίσκεψιν Αὐτοῦ εἰς τὴνἹερὰν Μονὴν Σταυρονικήτα (10 Ὀκτωβρίου 2011)


σιώτατε Πρωτεπιστάτα,
ξοχώτατε κύριε Διοικητά,
σιολογιώτατε ρχιμανδρτα κύριε Τύχων, γούμενε τς καθ μς ερς Πατριαρχικς κα Σταυροπηγιακς Μονς Σταυρονικήτα, 
σιώτατοι Πατέρες,
Τέκνα ν Κυρί γαπητά,

Πολλ σχόντες τ τεκμήρια τς νεργο γάπης κα συμπαραστάσεως μν πρς τν καθ’ μς μαρτυρικν γίαν το Χριστο κκλησίαν, μετ πολλς χαρς ερισκόμεθα ες τν καθ’ μς ερν Μονήν, πιποθοντες δεν τ πρόσωπα μν.

Πολλ μλλον, καθ’ τι κτήτωρ τς ερς ταύτης Μονς τυγχάνει προκάτοχος τς μν Μετριότητος ες τν Οκουμενικν Θρόνον οίδιμος Πατριάρχης ερεμίας, στις μετ πόθου πολλο κα ζεούσης καρδίας κα πίστεως κ βάθρων νήγειρε κα κατεκόσμησεν ατήν. φιλοαγιορείτης οτος, ερηνικς κα προς Πατριάρχης, στις κατ τν παράδοσιν λίγον πρ τς τελευτς ατο νεδύθη τ μοναχικν σχμα μετονομασθες ες ωάννην, μιλλτο ες τν ζλον ατο δι τν νέγερσιν τς ερς ταύτης Μονς τος παλαιος εσεβες κτήτορας τν ερν Μονν, κληρικούς τε κα λαϊκούς, κα πρξε συγχρόνως συνεχιστς το λαμπρο κτητορικο κα στηρικτικο δι τ σκηνώματα το ερο θω ργου τς Βασιλευούσης πρό τς, κρίμασιν ος Κύριος οδε, πτώσεως ατς. 

παρξις κάστης Μονς, γιε Καθηγούμενε κα γαπητο πατέρες, ποτελε γλωττον κήρυγμα τς παρουσίας μεθ’ μν το Κυρίου ησο Χριστο κα γιαστήριον τν ες ατν ελαβς προσερχομένων πιστν. καστος δ μοναχός, στις προσέρχεται ες τν μοναχισμν πιποθν «πενδύσασθαι τ οκητήριον μν τ ξ ορανο» (Β΄ Κόρ. ε΄, 3), ποτελε ζωντανν μαρτυρίαν τι «νενίκηται θάνατος», τι «τ θνητν κατεπόθη π τς ζως», τι δη ρραβν το Πνεύματος λήφθη. Μάλιστα δέ, ταν πρόκειται δι Μονν κα Μοναχούς το γιωνύμου ρους, τ ποον ναδεικνύεται διαλείπτως ες τος σχάτους μν καιρος πόλος λξεως πολλν θεοδιψάστων συνανθρώπων, ναζητούντων τν λήθειαν κα γνησιότητα τς εαγγελικς κα ποστολοπαραδότου ζως, ς ατη βιοται διακόπως ες τν παράδοσιν το ερο τούτου Τόπου π μίαν κα πλέον χιλιετίαν, π τς ποχς καθ’ ν ο πρτοι ρημται κα ναχωρητα κατκησαν νταθα κα ν συνεχεί σιος θανάσιος κα ο λοιπο κτήτορες θεσαν τ θεμέλια το Κοινοβιακο βίου.

σαύτως χαίρομεν διότι ερισκόμεθα σήμερον ες τν Μονν το θεοφόρου εράρχου Νικολάου, το ποίου τν παινον ρθόδοξος μν κκλησία μετ πολλς γαλλιάσεως ξαγγέλλει καθ’ κάστην βδομάδα κα ο τ πνεμα καθαρς ποπτεύει τν γίαν Τριάδα, ν δόξασεν π γς παξίως κα δοξάζει ες αἰῶνας δι τν περφυν θαυμάτων ατο, ς εγλώττως μαρτυρε νταθα ποτεθησαυρισμένη εκών του, πονομαζομένη το «Στρειδ».

Ατο τς ρετάς, γιοι Πατέρες, εχόμεθα ν μιμσθε πάσας τς μέρας τς ζως μν δι ν τιμτε ατν ο μόνον γκωμίοις πλος, λλ ργοις κα πράξεσι, κα ν ναδεικνύησθε ξια τέκνα τοιούτου πατρός. Ατο τν επρόσδεκτον πρς Θεν μεσιτείαν πικαλούμεθα φ’ μς, πρς νίσχυσιν ες τος καθ’ μέραν γνας μν πως παραστήσητε τ σώματα μν θυσίαν ζσαν, δεκτήν, εάρεστον τ Κυρί, ες σωτηρίαν μν ατν, κλέος δ κα καύχημα τς Μητρς μν κκλησίας.

Συγχαίρομεν μν δι’ σα γαθ πετελέσθησαν ες τν καθ’ μς ερν Μονν π τς πανδρώσεως ταύτης κα τς πανακοινοβιοποιήσεώς της. Συγκινούμεθα δέ, διότι πάνδρωσις ατη σήμανε δι τ γιον ρος τν παρχήν, ν ληθς Πάσχα, τοι τήν, τ θαυμαστ προνοί τς Θεομήτορος, ξοδον κ τς περιόδου τς λειψανδρίας κα γκαταλείψεως κα τν διέλευσιν ες τν νέαν περίοδον τς νθήσεως κα νασυγκροτήσεως, δι τς παρουσίας πληθύος νέων κα πεπαιδευμένων μοναχν, τς πιστροφς ες τς ρχς το κοινοβιακο πολιτεύματος, τς νακαινίσεως κα ναστηλώσεως τν νεκτιμήτων μνημείων του, τς προστασίας κα διαφυλάξεως τν ποτεθησαυρισμένων κειμηλίων, κυρίως δ κα πρ πάντων δι τς πιτεύξεως το κυριωτέρου σκοπο τς πάρξεως ατο, τοι τς τοιμασίας πολιτν δι τν βασιλείαν το Θεο. Οτω λοιπν σήμερον τ γιον ρος εναι γαθ γ, τις καθ’ κάστην βλαστάνει πολυποίκιλα τν ρετν νθη.

σαύτως κφράζομεν τν χαρν μν διότι κατ τ διαρρεσαν τοτο διάστημα τς εκοσαετος Πατριαρχίας μν ητυχήσαμεν, ς κα είμνηστος προκάτοχος μν Πατριάρχης Δημήτριος, ν δωμεν δίοις μμασι τν νάστασιν κα ναγέννησιν ταύτην τν ποθητν το θω σκηνωμάτων, μεταξ τν ποίων κα τς καθ’ μς ερς Μονς. Οτω λοιπν εχομεν κα μες μίαν ελογίαν νάλογον μ τν τοιαύτην το κτίτορος τς ερς ταύτης Μονς μακαρίου Πατριάρχου ερεμίου, στις γετο τς Μητρς κκλησίας ες μίαν περίοδον πλήρους νασυγκροτήσεως το μοναστικο κα κοινοβιακο βίου, συστάσεως πανασυστάσεως τν ερν μονν κα κυρίως μφανίσεως κα δράσεως μεγάλων κα φωτισμένων μοναστικν προσωπικοτήτων, ς το γίου Διονυσίου το ν λύμπ, το γίου Νικάνορος, κτήτορος τς ερς Μονς Ζάβορδας, τν ποίαν μόλις πρ μερν πεσκέφθημεν κα θαυμάσαμεν, κα τν σίων Νεκταρίου κα Θεοφάνους, κτητόρων τς ερς Μονς Βαρλαμ Μετεώρων.

Τ δ νομα τ ποον φέρετε, γιε Καθηγούμενε, μς νθυμίζει ατος οτινες δι τν δακρυρρόων εχν των κα τν πρ τν νθρωπίνην φύσιν γώνων των ερίσκονται πισθεν ατς τς ναγεννήσεως κα μετέδωκαν μν περίσσειαν χάριτος κα ζως, ς μώνυμος μν ες τν πλησιόχωρον Καλύβην το Τιμίου Σταυρο σκητεύσας θαυμαστς Ρσσος ρημίτης Τύχων. Παρ’ τι οτοι ζησαν κα γάπησαν τν φάνειαν, λαβον τ χάρισμα τς υοθεσίας κα βασίλευσαν «ν ζω δι το νς ησο Χριστο» (Ρωμ. ε΄, 17). θεν κα Μήτηρ μν κκλησία μετ’ εγνωμοσύνης πάντοτε τιμ ατος κα μιμνήσκεται ατν.

Δέξασθε, τέκνα γαπητ κα Πατέρες σιώτατοι, τν κφρασιν τς εαρεσκείας μν δι τν νάστασιν τς πρ τεσσαρακονταετίας πεπτωκυίας ταύτης σκηνς το γίου Νικολάου κα το οιδίμου Πατριάρχου ερεμίου, τν διάσωσιν το περπολυτίμου κειμηλιακο πλούτου ατς κα δί τν θαυμασίων τοιχογραφιν το Θεοφάνους Κρητός, κα δι τς πολλαπλς τέρας κοπιώδεις προσπαθείας σας πρς πιτέλεσιν τς πνευματικς ποστολς ατς. Τ σημαντικν ργον τ ποον πετελέσθη νταθα δι τν ναστήλωσιν το κτηριακο συνόλου, παρ τ προβλήματα τ ποα πάρχουν κ τς θέσεως τς Μονς κα τν κατ καιρος γενομένων κτάκτων γεγονότων, μαρτυρε εγλώττως δι τν γάπην σας πρς ατήν.

γωνισθτε δ λαις δυνάμεσιν πως δι τς πακος γιάζητε τν βίον μν κα σώζησθε. Διότι, ς δμ εθς ς παρήκουσε το θείου προστάγματος ξωρίσθη το παραδείσου, οτω κα μοναχς στις φεύγει κ τς πακος, κπίπτει τς χάριτος το Θεο κα το σκοπο τς μοναχικς τελειότητος κα πλέον προαίρεσις ατο βλαστάνει κάνθας κα τριβόλους.

κ καρδίας εχόμεθα πως δι τς σκήσεως τν ντολν το Θεο κα τς καρποφορίας τν μοναχικν ρετν τύχητε τς δωρες το ποθητο Παραδείσου, μετ πάντων τν πρ μν μακαρίων συγκοινοβιατν, τ πρεσβεί τς περαγίας Θεοτόκου κα το γνησίου φίλου το Δεσπότου, εράρχου Νικολάου, το διαιτέρως ελογοντος τν καθ’ μς γεραρν ερν Μετάνοιαν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου