Τετάρτη

Ὁμιλία τῆς Α. Θ. Παναγιότητος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου κατὰ τὴν ἐπίσκεψιν Αὐτοῦ εἰς τὴν Ἱερὰν Μονὴν Μεγίστης Λαύρας (8 Ὀκτωβρίου 2011)


σιολογιώτατε ρχιμανδρτα κύριε Πρόδρομε, γούμενε τς καθ μς ερς Βασιλικς, Πατριαρχικς κα Σταυροπηγιακς Μονς Μεγίστης Λαύρας,
σιώτατοι πατέρες κα δελφοί,
Τέκνα
ν Κυρί γαπητά,

Μετ
πολλς χαρς κα βαθυτάτης συγκινήσεως εσήλθομεν ες τν πανσεβάσμιον κα περίπυστον ταύτην Λαύραν, τν δικαίως Μεγίστην ποκαλουμένην, μνοντες κα δοξολογοντες τν Δοτρα παντς γαθο Θεόν, τν ξιώσαντα μς να πισκεφθμεν τν ερν ταύτην κοιτίδα το γιορειτικο Μοναχισμο, τ ελογημένον τοτο Κοινόβιον, τ ποον γίασαν δι τν πνευματικν γώνων κα παλαισμάτων τν μοναζόντων τ πλήθη π δέκα κα πλέον αἰῶνας.

στάμενοι ες τ μέσον το Καθολικο κα θεωροντες τ σεμνν κάλλος τν περιβαλλουσν μς σίων μορφν, τς ποίας πνευματοκίνητος χρωστρ Θεοφάνους το Κρητς ελαβς πετύπωσεν, ναγόμεθα π τ πρωτότυπον, κατ τν τς Καισαρείας φωστρα Μέγαν Βασίλειον, κα ποθαυμάζομεν τν δύναμιν τς θείας Χάριτος, ποία μετεμόρφωσε τς ψυχς κα γίασε τ σώματα τν ν καθαρότητι βίου κα συχί διαλαμψάντων θείων πατέρων.

Προσκυνο
μεν ελαβς τν θαύματα βρύοντα κα άσεις πηγάζοντα τάφον το σίου θανα¬σίου το θωνίτου, το ορανόφρονος κτήτορος κα θεμελιωτο το ν θωνι κοινοβιακο Μοναχισμο, το ποδεχομένου μς νοερς ες τν θείαν ατο Μάνδραν, κα κπληττόμεθα κα μες μετ τν γγελικν ταγμάτων «πς μετ σώματος πρς οράτους συμπλοκς χώρησε κα τν δαιμόνων κατετραυμάτισε τς φάλαγγας».

νατρέχομεν ες τν περίλαμπρον στορίαν τς ερς Μονς κα θαυμάζομεν τος ναριθμήτους θησαυρούς, σκεύη ερ κα εκόνας πολυτίμους, κώδικας παλαιούς τε κα περιτέχνως στορηθέντας, δι τν ποίων πλούτισαν κα κόσμησαν ταύτην εσεβες βυζαντινο ατοκράτορες, ν ος Νικηφόρος Φωκς, ωάννης Τσιμισκς κα Βασίλειος Β´, κα σύν ατος λλοεθνες γεμόνες, ναγνωρίζοντες δι το τρόπου τούτου τν περοχν κα τν προσφορν ταύτης ντς κα κτς τν ρίων το γιωνύμου ρους.

Μείζονα
μως θαυμασμν προκαλε ες τς ψυχς μν οράνιος πλοτος τς Ιερς ταύτης Μονς, ποτεθησαυρισμένος ες τ ταμιεα τς νω ερουσαλήμ, μ φθειρόμενος πλοτος τν ρετν κα τς γιότητος, τν ποον δι᾽ἀτρύτων γώνων κα πόνων προσεκτήσαντο ο «τν δρόμον τελέσαντες κα τν πίστιν τηρήσαντες» γιοι κα θεο¬φόροι πατέρες, ς τς συχίας κα το κτίστου φωτς πέρμαχος Γρηγόριος Παλαμς, τς ρθοδοξίας φωστρ κα κλεινς προκάτοχος μν Φιλόθεος Κόκκινος, κα καλλικέλαδος ηδν τς κκλησίας ωάννης Κουκουζέλης.

Τ
Οκουμενικν Πατριαρχεον καυχται ν Κυρί δι τν ξ ρχς κα μέχρι τς σήμερον πνευματικν ατο σύνδεσμον μετ τς ερς ταύτης Μονς τς Μεγίστης Λαύρας, σύνδεσμον ερν στις φείλεται φ νς ες τν μμέριμνον σπουδν τς Μεγάλης το Χριστο κκλησίας τς Κωνσταντινουπόλεως δι τ ερν κα σεβάσμιον τοτο Μοναστήριον, τ νκον ες τν πνευματικν ατς δικαιοδοσίαν, κα φ τέρου ες τν δι τν προσώπων συντηρούμενον κα καλλιεργούμενον σύνδεσμον, καθς πλεστοι σοι τν νταθα διαλαμψάντων πατέρων π το σίου κτήτορος ως κα το μακαρι¬στο γουμένου Φιλίππου, πρξαν σάρξ κ τς σαρκς τς κκλησίας τς Κωνσταντινουπόλεως, λλ κα κανός ριθμς πατέρων τς Μονς κλέϊσαν τν Οκουμενικν Θρόνον ποίμαναν θεοφιλς ς ρχιερες τς μητροπολιτικς ατο παρχίας.

θεν μακαρίζομεν μς, τέκνα ν Κυρί προσφιλ, δι τ προνόμιον τ ποον χάριτι Θεο λάβετε, ν ποτελτε μέλη τς δελφότητος τς παλαιφάτου ταύτης ερς Βασιλικς, Πατριαρχικς κα Σταυροπηγιακς Μονς τς Μεγίστης Λαύρας, ν κινσθε κα ν ναπνέητε καθ μέραν π τν μητρικν σκέπην τς Παναγίας τς Κουκουζελίσσης κα τς Οκονομίσσης, ν διακοντε κα ν λειτουργσθε μέσα ες τν χάριν τν νταθα σιακς τν δόλιχον το βίου ατν τελειωσάντων πατέρων, ν γρυπντε κα ν παλαίητε πρς τν κοσμοκράτορα το σκότους το αἰῶνος τούτου νισχυόμενοι π τν εχν το σίου θανασίου, ν δολεσχτε ες τν μνήμην το Θεο κα ες τν προσευχν συμπαραστατούμενοι π τν δι τς σκήσεως τς ερς συχίας κα νήψεως καθαρθέντων κα θεωθέντων σίων πατέρων.

«Καλ
ν ργον κα μακάριον ξελέξασθε», δι τν τελείωσιν το ποίου μως παιτεται προσπάθεια κα γών, νέκρωσις το παλαιο νθρώπου νεργουμένη δι τς κκοπς το δίου θελήματος κα τς θεοδιδάκτου πακος, προσήλωσις ες τν σκοπν δι τν ποον ξήλθετε κ το κόσμου, φοσίωσις ες «τν γαθν μερίδα» τν ποίαν ξελέξασθε, να μ κλέψ ταύτην ντίδικος τς σωτηρίας μν δι τν πολυτρόπων πειρασμν τος ποίους τεχνηέντως περγάζεται κα ποβάλλει μν.

μοναχικ πολιτεία εναι ναμφηρίστως ζυγς λλ ζυγς λαφρς κα χρηστός, φ σον βιοται δι τν ρων τν θεσπισθέντων π τν σίων κα θεοφόρων πατέρων. Κα μες, δελφο κα τέκνα, χετε δηγν λάνθανστον κα πλαν, τν σιον κτήτορα τς σεβασμίας ταύτης Μονς, ες ν Χάρις το Θεο δήγησε κα μς. χετε δηγν σφαλ ες τν μοναστικν τρίβον τς νουθεσίας το σίου Πατρς μν θανασίου το θωνίτου, φαρμογ τν ποίων δηγε ες τν κατ Θεν τελείωσιν το μοναχο.

Πρ
τος ρος εναι πακοή. Ατη λαφρύνει τν ζυγν τς σκητικς ζως, διότι τ βάρος ατο αρεται π το γουμένου, φ σον μοναχς «ληθ τε κα τελείαν κα νυπόκριτον πρς τν προεσττα τν πακον νδείκνυται», ς σημειο ες τ Τυπικν τς ερς μν Μονς θεοφόρος σιος θανάσιος, διευκρινίζων μάλιστα κα τ περιεχόμενον τς πακος. « ληθς κα μωμος ποταγ τν ποτακτικν πρς τν καθηγούμενον τούτ δείκνυται, τ μ μόνων τν τόπων κατ τν συμβουλν το προεσττος πέχεσθαι, λλ μηδ ατ τ παινετ χωρς τς κείνου γνώμης ποιεν καταδέχεσθαι».

Κα
δι ν διασκεδάσ πσαν σκέψιν κα δέαν τι γκρατς ζω περβάλλων ζλος δι σκητικ παλαίσματα περτερον τς πακος κα δύνανται ν ποκαταστήσουν ταύτην, δού τί νουθετε μς σιος: «ε τις τ ρεστν ατ ποιν μ πρότερον ρωτήσας τας δίαις ρμας κέχρηται, μεζον το κατορθώματος ξει τ πλημμελούμενον• δ τς πακος μισθς μείζων το κατ τν γκράτειάν στι κατορθώματος».

δεύτερος ρος τς μοναχικς τελειώσεως εναι μεταξ τν δελφν γάπη κα νότης, τις ποτελε κατ τν λόγον το Κυρίου, «ν τούτ γνώσονται πάντες τι μο μαθηταί στε, ἐὰν γάπην χητε ν λλήλοις» (ωαν. ιγ΄ 35), σφαλς γνώρισμα τν μαθητν Ατο.

Ε
ς ατν τν πρς λλήλους γάπην καλε κα μς πνευματέμφορος κάλαμος το σίου θανασίου γράφων: «μετ πάσης προθυμίας κα γνώμης γαθς σπουδάσατε τν πρς λλήλους ερήνην κα μόνοιαν διάστατον διατηρεν κα μ ν μν μήτε διχοστασίαι κα ριδες κα μερικα φιλίαι κα ταιρεαι», τάσεις α ποαι τυχς μφιλοχωρον νίοτε, ξ γωϊσμο κα φιλοδοξίας ρισμένων, ες μοναστικς δελφότητας, διαλύουσαι ,τι γαθν οκοδομεται δι κόπου κα μόχθου κα ες τς ψυχς τν μοναζόντων κα ες τν δελφότητα κα δηγον ες πικινδύνους κα λισθηρς δι τν ψυχικν σωτηρίαν κα τν πνευματικν πρόοδον τραπούς.

πικίνδυνος κα λισθηρ τραπς ες τν ποίαν εκόλως δύναται ν παρασυρθ μοναχς «κ συναρπαγς, προσεξίας κα το πονηρο πηρείας» εναι κρίσις τν πράξεων κα τν ντολν τν προεσττος κα τν π τς κκλησίας τεθέντων ποιμένων. Τ πικίνδυνον δ γκειται ες τ γεγονς τι τοιοτος μοναχς πλανται θεωρν τι οτος τηρε σπιλον «τν παρακαταθήκην» τς πίστεως, γνον τν ντολν το Θεο διατυπουμένην σαφς π το πρωτοκορυφαίου τν ποστόλων Παύλου «πείθεσθε τος γουμένοις μν κα πείκετε· ατο γρ γρυπνοσιν πρ τν ψυχν μν ς λόγον ποδώσοντες» (βρ. ιγ΄ 17).

λλ ο γρυπνοντες, δελφοί κα τέκνα, «πρ τν ψυχν μν», γρυπνον κα δι τν παρασάλευτον διατήρησιν τς μωμήτου μν πίστεως ς «ο προφται εδον, ο πόστολοι δίδαξαν, κκλησία παρέλαβεν, ο διδάσκαλοι δογμάτισαν … κα Χριστς βράβευσεν». Οτω κα μες χομεν πόλυτον συνείδησιν τς εθύνης τν ποίαν φέρομεν μετ το ρχιερατικο κα πατριαρχικο μοφορίου π τν μων μν.

ρθόδοξος κκλησία ς κατέχουσα τν λήθειαν οδέποτε φοβήθη τν συνομιλίαν μετ το λλου νθρώπου, κολουθοσα κα ες ατ τ παράδειγμα το ρχηγο κα τελειωτο τς πίστεως ατς Κυρίου ησο Χριστο, ποος συνωμίλει μετ τς Σαμαρείτιδος γυναικς γνωρίζων τι θά προεκάλει τν πορίαν κα τν ντίδρασιν τν μαθητν Του. Τ ατ ποίησε κα κ τς ερς ταύτης Μονς προερχόμενος μέγας θεολόγος γιος Γρηγόριος Παλαμς, ποος κληθες συνδιελέχθη μεθ τεροδόξων κα δ κα λλοθρήσκων. θεν, λαλοντες κα μες «τν ν μν λήθειαν» διεξάγομεν διάλογον ληθείας ργαζόμενοι δι τν προσέγγισιν κα τν κατανόησιν μεταξ τν νθρώπων καλς προθέσεως νευ οασδήποτε κπτώσεως παραχαράξεως τς γίας μν πίστεως.

Δι
τοτο κα προτρεπόμεθα μς πατρικς να συνεχίζητε περίσπαστοι κ τοιούτων λογισμν τν πνευματικν μν ργασίαν, «ερήνην» διώκοντες «μετ πάντων κα τν γιασμόν, ο χωρς οδες ψεται τν Κύριον» (βρ. ιβ΄ 14).

Δι
κα π το παρόντος μες ο ρθόδοξοι συνεχίζομεν τος διαλόγους μετ τν τεροδόξων, δι ν πεισθον ο καλοπροαίρετοι κ τν συνομιλητν μν. Δν πιτυγχάνομεν πάντοτε, λλ’ οκ ποκάμνομεν κηρύσσοντες τν λήθειαν, κολουθοντες τς νουθεσίας το γίου ωάννου τς Κλίμακος, σχολιάζοντος τν ντολν το ποστόλου “αρετικν νθρωπον μετ πρώτην κα δευτέραν νουθεσίαν παραιτο”, συμφώνως πρς τς ποίας νουθεσίας πρέπει ν διαλεγώμεθα “ως αἰῶνος” μετ τν αρετικν τν πιθυμούντων καλοπροαιρέτως ν μανθάνουν τν λήθειαν, χωρς ν βαρυνώμεθα νεκα τς φαινομενικς ματαιότητος τν κόπων κα τς φαινομενικς ναποτελεσματικότητος τν μετέρων προσπαθειν (Κλμαξ, Λόγος κς΄, Β 11). ν συνόλ, διάλογος νδέχεται ν φαίνηται ποτυχημένος. Θεία Χάρις μως νδέχεται ν προσείλκυσε πρς τν λήθειάν τινας τν συμμετεχόντων ες ατόν. Διότι δν ξίζει ν διεξάγηται διάλογος, κόμη κα ἐὰν μία μόνον ψυχ λκυσθ πρς τν λήθειαν; Κα πάρχουν τοιατα παραδείγματα, οκ λίγα, τ ποα δν εναι τς παρούσης γραφς.

Μετριότης μν, πανειλημμένως χει τονίσει τς οσιώδεις διαφορς μεταξύ της ρθοδοξίας κα τν λλων μολογιν, δι κα οδόλως φείσθημεν, μιλοντες πρ τν πρς ρωμαιοκαθολικος δελφούς, ν πισημάνωμεν τι μ τν τακτικν τν ποίαν κολουθε ρωμαιοκαθολικ κκλησία, ποδεχομένη λονν κα νέα δόγματα, α πορεαι ατς κα τς μετέρας κκλησίας, ντ ν συγκλίνουν πρς τν νωσιν, ποκλίνουν κα δηγον ες πομάκρυνσιν τς μις π τς λλης (μιλία μν ες τ Ρωμαιοκαθολικν Πανεπιστήμιον το Georgetown τν 21ην κτωβρίου 1997).

Συνεπ
ς, οδόλως τυγχάνει ληθς τι παρασυρόμεθα ες μίαν προϋπόθετον νωσιν τν κκλησιν, οτε εναι ληθς τι παραβλέπομεν τς διαφορς α ποαι μποδίζουν τν νωσιν. Τ ληθς εναι τι ρθόδοξος κκλησία πάντοτε εχεται “πρ τς τν πάντων νώσεως” κα δν δύναται ν ρνηθ τν αυτόν της, ταν προσκαλται ες διάλογον π τ σκοπ τς πιτεύξεως τς νώσεως. Διότι πς ρθόδοξος πρέπει ν πιθυμ τν νωσιν, πως πιθυμε ταύτην κα Ατς Οτος Κύριος μν ησος Χριστός, ποος δι τς ρχιερατικς Ατο προσευχς, λίγον πρ το Πάθους, παρεκάλεσε τν Πατέρα να ν σι πάντες ο ες Ατν πιστεύοντες. νωσις εναι τελικς στόχος, λλ πρ ατο, πρέπει ν πιτευχθ ταυτότης ν τ πίστει. ν κα γνωρίζομεν τς ν προκειμέν δυσχερείας πρς πίτευξιν συμφωνίας κα τς προσαπτομένας π ρισμένων ρθοδόξων κατηγορίας κατ τν συνομιλητν μν, τι δν πιδιώκουν ελικρινς τν διάλογον κα τν συμφωνίαν λλ τν ποταγήν μν, κολουθομεν τν πόδειξιν το γίου ωάννου τς Κλίμακος ν μ κκακμεν ως αἰῶνος, διότι εμεθα βέβαιοι τι κα ἐὰν κόμη τινς τν συνομιλητν μν εναι κακοπροαίρετοι, πάρχουν κα πολλο καλοπροαίρετοι μετ τν ποίων φείλομεν ν συνεχίσωμεν τν διάλογον πρς πλήρη διαφώτισίν των. ταν ο διάλογοι πραγματοποινται μετ’ κπρόσωπων μολογιακν μάδων ριθμουσν χιλιάδας κα κατομμύρια μελν κα τ πορίσματα τν συζητήσεων δημοσιεύωνται ες ντυπα μελετώμενα π πολλν νδιαφερομένων, δν δύναται ν ποκλεισθ παρξις μεταξ ατν νθρώπων καλς θελήσεως, χάριν τν ποίων κα μόνον φείλομεν ν συνεχίσωμεν τος διαλόγους.

Ε
ναι γνωστ κ το γεροντικο, περίπτωσις το γέροντος κα το ποτακτικο του, ο ποοι συνήντησαν να εδωλολάτρην. ποτακτικός, μ γνωρίζων τν ποτελεσματικν μέθοδον τς γρας τν ψυχν, πέπληξε, κατηγόρησε κα καθύβρισε τν εδωλολάτρην δι τ πεπλανημένον τς πίστεώς του, μ ποτέλεσμα ν ξοργίσ κα ν διαθέσ ατν δυσμενς πρς τν χριστιανικν πίστιν. ντιθέτως σοφώτερος ατο γέρων, μίλησε μετ συμπαθείας κα γάπης πρς τν εδωλολάτρην μ ποτέλεσμα ν προσελκύσ ατν ες Χριστόν.

σιώτατοι Πατέρες κα δελφοί,

θέσις μν, ς μελν τς δελφότητος, τς πρώτης τ τάξει ν γί ρει ερς Μονς, τς Μεγίστης Λαύρας το γίου θανασίου, ποτελε λόγον σοβαρς φ’ μν ντιμετωπίσεως τν διαφόρων τάσεων, α ποαι κάστοτε μφανίζονται ν γί ρει, σχετικς πρς τ προδιαληφθέντα θέματα κα τν π το Οκουμενικο Πατριαρχείου ντιπετώπισιν ατν. Ἐὰν λλη τις Μονή, μικροτέρου κύρους, παρασυρθ, κρίνουσα π προσκομιδς μέρους τν συμβαινόντων, ες νεργείας διασπαστικς τς ψυχικς κα πνευματικς νότητος μν τε κα μν, μετέρα Μον δν δικαιολογεται ν γίν οραγς λλης τινς Μονς, τοιατα φρονούσης. λλ πρέπει ν εναι πάντοτε πρώτη κα ες τν διακήρυξιν κα ες τν φαρμογν τς νότητος, ν πνεύματι γάπης κα ληθείας. Εελπιστομεν τι θ χωμεν μς ρωγος κα ν προσευχ συμπαραστάτας ες τ πολυσχιδς κα οχ μοιρον δυσχερειν ργον το Οκουμενικο Πατριαρχείου, κα εχόμεθα μν πατρικς πσαν παρ Θεο βοήθειαν ες τος πνευματικος γνας, πρς τ πνευματικά τς πονηρίας ν τος πουρανίοις (φ. ς΄ 12). Διότι ξ ατν τν πνευματικν τς πονηρίας, προέρχονται πάντες ο κακο λογισμο κα πσαι α κακα πράξεις. Ες πίρρωσιν τν λεχθέντων, πικαλούμεθα τν πόστολον Παλον λέγοντα “ν σαρκ γρ περιπατοντες ο κατ σάρκα στρατευόμεθα• τ γρ πλα τς στρατείας μν ο σαρκικά, λλ δυνατ τ Θε πρς καθαίρεσιν χυρωμάτων• λογισμος καθαιροντες κα πν ψωμα παιρόμενον κατ τς γνώσεως το Θεο, κα αχμαλωτίζοντες πν νόημα ες τν πακον το Χριστο, κα ν τοίμ χοντες κδικσαι πσαν παρακοήν, ταν πληρωθ μν πακοή” (Β΄ Κορ. ι΄ 3-6).

δελφο κα τέκνα ν Κυρί προσφιλ,

ε
χαριστοντες μν δι τν θερμν ποδοχήν κα τς κδηλώσεις πολλς γάπης κα σεβασμο πρς τ πρόσωπον το Πατριάρχου μν, εχόμεθα πως δι πρεσβειν τς περαγίας Θεοτόκου, το σίου θανασίου το θωνίτου κα πάντων τν γίων προστατν μν Θες διαφυλάττ, ελογ κα καθοδηγ τν δελφότητα ταύτην, στε ν ποτελ πρότυπον κοινοβιακο βίου δι παντας τος μονάζοντας.

Κατακλείοντες τ
ν πατρικν λόγον, πιτραπήτω μν πως δανεισθμεν πρς τοτο τν κατακλεδα τς πιστολς ακώβου: «δελφοί, άν τις ν μν πλανηθ π τς ληθείας κα πιστρέψ τις ατόν, γινωσκέτω τι πιστρέψας μαρτωλν κ πλάνης δο ατο σώσει ψυχν κ θανάτου κα καλύψει πλθος μαρτιν» (ακ. ε΄ 19-20).

Ε
ρήνη μν, δελφοί, κα γάπη μετ πίστεως π Θεο πατρς κα Κυρίου ησο Χριστο.

χάρις κα τ λεος το Θεο σν τ πατρικ κα Πατριαρχικ μν ελογία εησαν μετ πάντων τν γαπώντων τν Κύριον μν ησον Χριστν ν φθαρσί. μήν (
φ. ς΄ 23-24).







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου