Τρίτη

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης στο Άγιο Όρος. 2η ομιλία (15/10/13, Καρυές)

Ὁμιλία τῆς Α.Θ.Παναγιότητος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου κατά τήν ἐπίσημον ὑποδοχήν Αὐτοῦ εἰς Καρυάς (15 Ὀκτωβρίου 2013)

σιώτατε Πρωτεπιστάτα,
.......σιώτατοι Πατρες, ο τε Καθηγούμενοι κα ο ντιπρόσωποι τν Εκοσιν ερν Βασιλικν, Πατριαρχικν κα Σταυροπηγιακν Μονν το γίου ρους,
.......ξοχώτατε κύριε Διοικητά,
.......Τέκνα ν Κυρί γαπητά,


......." τν ρρήτων κα τν θεάτων μυστηρίων Θεός, παρ᾿ ο θησαυρο τς σοφίας κα τς γνώσεως ο πόκρυφοι" (Εχ Θείας Λειτουργίας τν Προηγιασμένων) καί " θυρωρς κα οκουρός" το ερο τούτου Τόπου, Κυρία Θεοτόκος " φυλάττουσα ς πυρίνη ρομφαία τν δέμ, τος μν οκείοις ποστρέφουσα τ ντα, τος δ᾿ ναντίοις κατ στόμα παντσα κα μακρν καταφλέγουσα", δήγησε τν πίσκοπόν σας πρς μς τ πνευματικ ατο τέκνα, τος ποταξαμένους τν κόσμον κα τ το κόσμου, ο ποοι μόνοι πρς αυτος πικαλεσθε μετ Συμεν το Νέου Θεολόγου "λθ Μόνος πρς τος μόνους, τι μόνοι σμν ς ρς".
πόψε, μως, σιώτατοι γιε Πρτε κα γιοι Καθηγούμενοι τν σεβασμίων εκοσιν ερν Μονν το θω, μοναστα κα σκητα κα σκητιται κα καλυβιται, βλέπομεν κατ τ βιβλικν βίωμα ν τ προσώπ κάστου ξ μν, παρόντος κα πόντος, "ατν τν Κύριον κα Θεόν μας".
.......Τ ατ παναλαμβάνομεν, ρχόμενοι π τς Πόλεως, τς δρας τς Μητρς γίας το Χριστο Μεγάλης κκλησίας, μετ τν πρ διετίας πραγματοποιηθεσαν λησμόνητον προσκυνηματικν πίσκεψίν μας.
.......λθομεν, δελφο κα πατέρες, ς προσκυνητα κα ρευνητα το "κάλλους τς ψυχς", το "κάλλους τς λευθερίας", το "κάλλους μις στορίας" βλέποντες κ το σύνεγγυς τ νταθα σκούμενα "κγονα" τς Μητρς κκλησίας, τν σκησιν κα τν δυναμικήν των πρς σωτηρίαν. λθομεν ν νωτισθμεν τούς σωτερικος πόθους τν καρδιν σας, ν πληροφορηθμεν κριβέστερον περ τν τυχν προβλημάτων τ ποα λόγ τν καιρν κα τν κρίσεων κα τς καταστασίας τν νθρωπίνων ντιμετωπίζει σως κα ερς Τόπος τς σιωπς κα τς σκήσεως, κα ν καταβάλωμεν προσπάθειαν κα μέριμναν πρς ντιμετώπισιν ατν, στε πρόσκοπτοι ν συνεχίσητε τν μοναχικν δόλιχόν σας, μακρν το κόσμου κα τν το κόσμου, τς τύρβης κα τς νασφαλείας τν λεγομένων οκονομικν κα λλων πενδύσεων, χοντες τ βλέμμα κα τν νον μόνον "ες τν θύραν το λέους, τν Μαριάμ" να δίδ μν "το λοιπο βισαι ν πράξεσιν γαθας κα πολιτεί σεμν".
.......Κυρίως μως λθομεν να ποτίσωμεν ν δεήσεσι κα προσευχας φόρον τιμς κα εγνωμοσύνης ες τν μνήμην τν γιορειτν πατέρων, οτινες πρ κατν τν διεδήλωσαν μμόνως κα κατηγορηματικῶς ἀπεφάσισαν, ἐπικαλεσθέντες τὴν Χάριν τῆς ἐφεστίου εἰκόνος τοῦ "Ἄξιόν ἐστιν", τὴν ἄχρι τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος ἐνσωμάτωσιν τοῦ Ἱεροῦ Τόπου εἰς τὴν ἐπικράτειαν τοῦ εὐλογημένου Ἑλληνικοῦ Κράτους.
.......Ἡμεῖς, ἀδελφοὶ καὶ τέκνα, ἐν Φαναρίῳ συνεχίζομεν ἐπὶ αἰῶνας τὴν ἐκπλήρωσιν τῆς κενωτικῆς ἀποστολῆς τῆς Μητρὸς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία δὲν εἶναι ἄλλη ἀπὸ τὴν διατήρησιν ἀφ᾿ ἑνὸς μὲν τῆς ἀληθείας τοῦ Ὀρθοδόξου δόγματος, μὴ ἀφιστάμενοι κεραίας ἢ ἰῶτα ἑνὸς τῆς διδασκαλίας τῶν Ἁγίων Οἰκουμενικῶν Συνόδων, τῶν Πατέρων καὶ τῆς παραδόσεως τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, καὶ ἀφ᾿ ἑτέρου τῆς ποιμαντικῆς φροντίδος τῶν ἁπανταχοῦ τῆς οἰκουμένης διεσκορπισμένων τέκνων αὐτῆς. Ὑμεῖς δὲ ἐνταῦθα, εἰς τὸν εὐώδη καὶ εὐανθῆ τοῦτον κῆπον τῆς Θεοτόκου, συνεχίζετε μίαν παράδοσιν χιλίων καὶ πλέον ἐτῶν, παράδοσιν ἁγιότητος, αὐταπαρνήσεως, θυσίας, ἀγάπης, πίστεως, ἀγωνιζόμε-νοι σκληρῶς καθ᾿ ἡμέραν ἐναντίον τῶν ψυχοφθόρων παθῶν, "πάντοτε τὴν νέκρωσιν τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματι περιφέ-ροντες, ἵνα καὶ ἡ ζωὴ τοῦ Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματι ἡμῶν φανερωθῇ" (Β΄ Κορ. δ΄, 10-11).
.......Ἐνταῦθα δύναταί τις νὰ ἴδῃ ἓν ζωντανὸν τμῆμα τοῦ Βυζαντίου, ἀνέπαφον ἐκ τῶν ἀλλαγῶν τῶν καιρῶν καὶ τῶν μεταβολῶν τῆς ἱστορίας, ἀνεπηρέαστον ἐκ τῶν κοινωνικῶν ἐξελίξεων, μοναδικόν, ἔνθα ἱερουργεῖται τὸ μυστήριον τῆς οἰκουμένης, ἡ ἱερὰ παρακαταθήκη τῆς μακρὰν τοῦ κόσμου  ἀσκήσεως καὶ προσευχῆς ὑπὲρ τῆς σωτηρίας τοῦ παλινωδοῦντος κόσμου. Ἐνταῦθα βιοῦμεν τὸ θαῦμα καὶ τὴν πρόνοιαν τῆς Κυρίας Θεοτόκου, διότι ἐὰν στρέψωμεν τὸ βλέμμα ἡμῶν εἰς τὸν ροῦν τῆς ἱστορίας θὰ ἴδωμεν καὶ ἄλλα Ἱερὰ Ὄρη καὶ μοναστικὰ κέντρα νὰ ἔχουν ἀναπτυχθῆ. Οὐδὲν ὅμως ἔσχε τὴν μακροβιότητα καὶ τὴν σταθερότητα τὴν ὁποίαν ἔχει ὁ γηραιὸς Ἄθως, ὅστις, ὥσπερ γρανίτης τις λίθος ἄνθεξεν εἰς ἐπιδρομὰς βαρβάρων, εἰς δῃώσεις πειρατῶν, εἰς σεισμοὺς καὶ πυρκαϊάς, εἰς πενίαν καὶ πεῖναν, καὶ εἰς πλεῖστα ὅσα ἕτερα δεινὰ κατὰ καιροὺς ἔπληττον τὸν τόπον. Καὶ τοῦτο διότι τὸ Ὄρος τοῦτο σκέπει ἡ σεπτὴ Μορφὴ καὶ ἡ ἄφθονος Χάρις τῆς Κυρίας Θεοτόκου, τῶν ἱερῶν εἰκόνων της,  τοῦ Ἄξιόν ἐστι, τῆς Πορταϊτίσσης, τῆς Γεροντίσσης, τῆς Ἐσφαγμένης, τῆς Γοργοϋπηκόου, τῆς Ὁδηγητρίας, τῆς Ὑπερμάχου Στρατηγοῦ τῆς Μητρὸς Ἐκκλησίας καὶ τοῦ Γένους, πολλαὶ τῶν ὁποίων προέρχονται ἐκ τῆς ἡμετέρας βασιλευούσης πόλεως Κωνσταντί-νου τοῦ Μεγάλου.
.......Ὁ Κύριος ἐπέβλεψεν εἰς τὰς ἱκεσίας τῶν πρὸ ὑμῶν ἁγίων πατέρων καὶ πρὸ ἑκατὸν ἐτῶν ἐποίησε παῦσιν τῶν δεινῶν καὶ τῆς αἰχμαλωσίας τῶν τέκνων του, ὡς ἐλυτρώσατο τὸν λαὸν τοῦ Ἰσραὴλ ἐκ τῆς βαβυλωνίου αἰχμαλωσίας, ἵνα ἐν ἐλευθερίᾳ, χαρᾷ καὶ ἀγαλλιάσει ἀπροσκόπτως καὶ ἀπερισπάστως δοξάζουν τὸ πανάγιον ὄνομά Του καὶ τιμοῦν τὴν Παναγίαν Μητέρα Του. Διότι εἶναι φυσικόν, ἑκάστη περίοδος ἀνωμαλιῶν καὶ ἀσταθείας νὰ ἐπηρεάζῃ ἀρνητικῶς τὴν ἀνάπτυξιν τῆς μοναστικῆς ζωῆς  ἐνταῦθα.
.......Τούτων τῶν παλαιῶν Ἁγιορειτῶν πατέρων ἄξιοι συνεχισταὶ καὶ συγχρόνως φιλοπάτορα τέκνα προσευχόμεθα νὰ ἀναδεικνύ-ησθε καὶ ὑμεῖς βαδίζοντες ἐπὶ τῆς αὐτῆς ὁδοῦ τῶν ἁπλοϊκῶν ἐκείνων πατέρων, τῶν ὀλίγα γράμματα γνωριζόντων, ὥστε σεῖς οἱ ὁποῖοι ἤλθετε ἐνταῦθα καὶ ὡς ὄστρακα ἐκολλήθητε εἰς τοὺς βράχους τοῦ Ἄθωνος, λησμονήσαντες πατρίδα, γονεῖς, πάντα τὰ τοῦ κόσμου τερπνά, καὶ πολιτογραφηθέντες εἰς τὴν νέαν πατρίδα σας, μὲ Μητέρα τὴν Παναγίαν καὶ ἀδελφοὺς τοὺς πατέρας ἑκάστης Μονῆς, Σκήτης, Κελλίου, Καλύβης, νὰ ζῆτε ὄντως "μεταξὺ οὐρανοῦ καὶ γῆς".
.......Παραλλήλως, ὁ Ἁγιορείτης, παρὰ τὴν ἀποταγὴν τῆς κοσμικῆς πατρίδος, διασώζει εἰς τὰ βάθη τῆς καρδίας του πάντοτε τὸ εὐγενὲς αἴσθημα τῆς φιλοπατρίας, ἥτις ἐξεδηλώθη εἰς τοὺς αἰῶνας διὰ τῆς διαφυλάξεως καὶ περιφρουρήσεως τῶν τιμαλφῶν τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἔθνους καὶ τῶν τῆς Ἐκκλησίας κειμηλίων καὶ θησαυρῶν, ὑπὲρ ὧν συχνάκις καὶ ἐκινδύνευσε. Κρατεῖ πάντοτε "ἐν ἑσπέρᾳ καὶ πρωῒ καὶ μεσημβρίᾳ, ἐν ἡμέρᾳ, νυκτὶ καὶ πάσῃ ὥρᾳ καὶ ἐν παντὶ καιρῷ" ἀνηρτημένας εἰς τὸν Ἀρχιερατικὸν καὶ συγχρόνως Ἡγουμενικὸν Θρόνον τὰς δύο σημαίας, τοῦ Δικεφάλου καὶ τῆς Γαλανολεύκου μετὰ τοῦ σημείου τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, ἐνῷ ἐν τῷ Ἱερῷ Συνθρόνῳ δεσπόζει ἡ Θεία Μορφὴ τῆς πυλωροῦ καὶ σκέπης καὶ προστάτιδός του Ὑπεραγίας Θεοτόκου.
.......Συγχρόνως, ἐν ἡμέραις δουλείας καὶ φοβέρας –καὶ ὄχι μόνον- διὰ τῆς πνευματικῆς καλλιεργείας καὶ ἁγιότητος φωτεινῶν Ἁγιορειτικῶν μορφῶν, ὡς ὁ φάρος τῶν ὑποδούλων ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλὸς καὶ ὁ γλυκὺς ἐκ Νάξου διδάσκαλος ὅσιος Νικόδημος, ἔτι δὲ καὶ διὰ τῆς ἐνταῦθα λειτουργούσης ἐκπαιδευτικῆς καὶ πνευμα-τικῆς ἑστίας τῆς Ἀθωνιάδος Σχολῆς, οἱ Ἁγιορεῖται συνέβαλον ἀποφασιστικῶς εἰς τὴν διάσωσιν τῶν γραμμάτων καὶ τῆς παιδείας τοῦ εὐσεβοῦς ἡμῶν Γένους, συνεργασθέντες μετὰ τῆς τροφοῦ καὶ κιβωτοῦ τῶν παρ᾿ ἡμῖν ἑλληνικῶν γραμμάτων Μητρὸς Κωνσταντινουπολίτιδος Ἐκκλησίας.
.......Ἀσφαλῶς, αἱ συνθῆκαι ὑπὸ τὰς ὁποίας τελεῖ καὶ τὸ Ἅγιον Ὄρος, ἐν μέσῳ τῆς γενικῆς ταύτης κρίσεως, ἥτις ἐπηρεάζει καὶ αὐτό, ὡς ἀναπόσπαστον τμῆμα τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπικρατείας, δὲν εἶναι αἱ εὐνοϊκώτεραι. Ἀποτελοῦν ὅμως πρόκλησιν συνειδητο-ποιήσεως τῶν ἀνθρωπίνων ἀτελειῶν καὶ ἀδυναμιῶν μας. Πρόκλησιν νὰ ἀφοσιωθῶμεν ἕκαστος εἰς τό "ἐφ᾿ ᾧ ἐκλήθη" καὶ οὐχὶ εἰς ἔργα καὶ πράξεις "ἀλλοτρίας τοῦ ἐπαγγέλματος ἡμῶν τῶν χριστιανῶν".
.......Ὅμως,  βασιζόμενοι εὐελπίστως εἰς τὴν πραγματικότητα τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου, ὅστις διὰ τῶν Παθῶν διοδεύσας ἐδίδαξε τρόπον πορείας καὶ δράσεως, αἴρομεν τὸν σταυρὸν ἡμῶν, συνακολουθοῦντες Αὐτῷ, ἐμφανιζομένῳ κατὰ τὴν πορείαν πρὸς Ἐμμαούς "κλῶντι τὸν Ἄρτον", εὐλογοῦντι καὶ ἀφάντῳ γενομένῳ, "οὐδαμόθεν ὅμως χωριζομένῳ ἀλλὰ μένοντι ἀδιαστάτῳ". Διὸ πατρικῶς προτρεπόμεθα πάντας νὰ προσπαθήσωμεν, ἕκαστος ἐφ᾿ ᾧ ἐτάχθη, ἐπαναλαμβάνομεν, νὰ ἐπιτελῶμεν ἄχρι κεραίας τὰ ἐκ τῆς κλήσεως ἡμῶν ἀπορρέοντα καθήκοντα καὶ νὰ τηρῶμεν τὰς ἐπαγγελίας, τὰς ὁποίας ἐδώκαμεν ἐνώπιον ἀγγέλων καὶ ἀνθρώπων, ἔμπροσθεν τοῦ ἁγίου Θυσιαστηρίου, περὶ ὧν θὰ ζητηθῇ παρ᾿ ἡμῶν λόγος ἐν ἡμέρᾳ κρίσεως.
.......Σήμερον συνεχῶς ἀκοαὶ πολέμων, θλιβερῶν γεγονότων, ταραχῶν καταφθάνουν εἰς τὰς ἀκοὰς ἡμῶν, ἰδίᾳ μάλιστα περὶ τοῦ ὑφισταμένου διωγμοῦ τῶν χριστιανῶν ἐν Μέσῃ Ἀνατολῇ, διὰ τὸν ὁποῖον πάντες πολὺ θλιβόμεθα. Δεόμενοι ἀδιαλείπτως ὑπὲρ τῆς εἰρήνης τοῦ σύμπαντος κόσμου, δὲν παύομεν νὰ πιστεύωμεν ἀκραδάντως ὅτι εἰς τὴν ἱστορικὴν πορείαν τὰ ἡνία τῆς ζωῆς κρατεῖ ὁ παντοδύναμος Πατήρ, ἄνευ τοῦ θελήματος τοῦ Ὁποίου οὔτε θρὶξ ἐκ τῆς κεφαλῆς ἡμῶν ἀπόλλυται, "φύλλο δὲν πέφτει ἀπὸ τὸ δενδρί", ὅπως λέγει ἡ λαϊκὴ θυμοσοφία. Ἄς ἐμμείνωμεν, λοιπόν, ἱστάμενοι ἀξίως ἐπὶ τῆς Θείας Φυλακῆς, γρηγοροῦντες καὶ φυλάσσοντες φυλακὰς τῷ Κυρίῳ, ὑπακούοντες εἰς τὸ θέλημα Αὐτοῦ, καθ᾿ ὅτι "αὐτῷ μέλει περὶ ἡμῶν" (Α΄ Πέτρ. ε΄, 7), καὶ ὑπὲρ πᾶν ἐκζητοῦντες τὸ πρόσωπον Αὐτοῦ.
.......Χαίροντες καὶ συγχαίροντες ἑαυτοῖς καὶ ἀλλήλοις, ἐκφράζομεν ἀπὸ καρδίας πᾶσιν ὑμῖν τὰς θερμοτάτας τῶν εὐχαριστιῶν μας διὰ τὴν υἱικὴν ὑποδοχὴν ὑμῶν, ἀντανακλῶσαν εἰς τὴν ἐσταυρωμένην Μητέρα Ἐκκλησίαν, καὶ διὰ τὸν συμπνευματισμὸν ἐκ νέου μετὰ πάντων ὑμῶν, πατέρες καὶ ἀδελφοί, εἰς τὸν ἡγιασμένον τοῦτον Ναὸν τοῦ Πρωτάτου μὲ τὴν ὑπερχιλιετῆ ἱστορίαν, τὸ κάλλος τῶν τοιχογραφιῶν τοῦ ὁποίου εὐκολώτερον καὶ ἐναργέστερον σήμερον θαυμάζομεν, ὀφειλόμε-νον καὶ εἰς τὴν μέριμναν καὶ τὸ ἐνδιαφέρον τοῦ μέγα ἔργον προσενεγκόντος Κέντρου Διαφυλάξεως Ἁγιορειτικῆς Κληρονομίας.
.......Ἐπικαλούμενοι ἐπὶ πάντας ὑμᾶς πλουσιόδωρον τὴν χάριν τοῦ Κυρίου ὑψοῦμεν ἱκέτιδας χεῖρας καὶ ἐκζητοῦμεν τὴν εὐλογίαν Αὐτοῦ καὶ τῆς Παναγίας Μητρός Του ἐπὶ τὰς ἀρχομένας σεμνὰς ἐκδηλώσεις εἰς δόξαν τοῦ ἁγίου ὀνόματός Του καὶ εἰς τιμὴν καὶ μνήμην τῶν προαπελθόντων πατέρων ἡμῶν, τῶν συντελεσάντων εἰς τὴν διαφύλαξιν τοῦ Ἱεροῦ Τόπου ὡς τόπου σωτηρίας καὶ ἁγιασμοῦ τῶν ἐν αὐτῷ ἐνασκουμένων, διὰ τῆς ἀφοσιώσεως εἰς τὰ ἰδεώδη τῆς Ὀρθοδοξίας καὶ τοῦ ἐνδόξου Γένους τῶν Ρωμαίων, τῶν Ἑλλήνων, καὶ διὰ τοῦ φρονήματος, τοῦ ἤθους καὶ τοῦ ἔθους, ἀπαύγασμα καὶ ἀποτέλεσμα τῶν ὁποίων ὑπῆρξε τὸ Ἱερὸν Ψήφισμα τοῦ σωτηρίου ἔτους 1913.
.......Κατακλείομεν τὸν λόγον ὁμολογοῦντες μετὰ τοῦ ἐν Ἁγίοις Ἀνδρέου Κρήτης: "Ροῦς ποταμοῦ, σκιὰ καπνὸς καὶ ἐνύπνιον∙ καὶ ἄνθος χόρτου πέφυκε τὸ μαραινόμενον, ἡ παροῦσα τερπνότης∙ λοιπόν, τῇ Θεοτόκῳ, ἀδελφοὶ καὶ πατέρες, ψυχῇ προσπέσωμεν". Ἀμήν. (Κανὼν εἰς τὴν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον, τῇ Δευτέρᾳ ἑσπέρας, ἦχος β΄, ὠδὴ α΄).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου