Κυριακή

Ὁμιλία τῆς Α.Θ.Παναγιότητος, τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου κατὰ τὴν ἐπὶ τῇ ὑποδοχῇ Αὐτοῦ δοξολογίαν εἰς τὴν Ἱ. Μονὴν Ξηροποτάμου (21/08/2008)


Ἱερώτατοι Ἀδελφοί,
σιώτατοι γιε Καθηγούμενε καί λοιποί Πατέρες τς ερς Βασιλικς, Πατριαρχικς καί Σταυροπηγιακς Μονς το Ξηροποτάμου, «χαίρετε ν Κυρί πάντοτε, πάλιν ρ, χαίρετε»! (Φιλ. 4, 4).
ν συγκινήσει πολλ καί χαρ λθομεν πό τό ν Κωνσταντινουπόλει μαρτυρικόν Κέντρον τς ρθοδοξίας νά ελογήσωμεν πατρικς τήν εράν Ξηροποταμινήν δελφότητα, τά λίαν προσφιλ ν Χριστ τέκνα μν, νά δωμεν κ το πλησίον τήν σκητικήν πολιτείαν των, νά στηρίξωμεν πνευματικς τήν δεξιάν των ες τήν ργασίαν το θείου θελήματος, λλά καί νά ρυσθμεν χάριν καί δυνάμεις πό τόν Τίμιον Σταυρόν, τό τιμαλφέστατον τς Μονς κειμήλιον, καί πό τά χαριτόβρυτα λείψανα τν τε γίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων καί το κτήτορος γίου Παύλου, το τς Μονς πωνύμου, προκειμένου νά συνεχίσωμεν τό πολυεύθυνον καί πολύπονον καί λίαν κινδυνδες ργον μν, τς οακοστροφίας δηλονότι τς θεοτεύκτου λκάδος, ες τούς πονηρούς καί δυσχειμέρους τούτους καιρούς.
Καί ν πρώτοις μέν εχαριστομεν τ μετέρ σιολογιότητι, γιε Καθηγούμενε κ. ωσήφ, τόσον διά τούς ελαβες λόγους τς προσφωνήσεως, σον καί διά τήν ποδοχήν καθ᾿ αυτήν. « δεχόμενος Προφήτην ες νομα Προφήτου, μισθόν Προφήτου λήψεται» (Ματθ. 10, 41), επεν Κύριος. Σες ποδέχεσθε σήμερον τόν πίσκοπόν σας, ποος ταυτοχρόνως εναι καί Κυρηναος τς σταυρωμένης Μητρός κκλησίας, λλά καί Οκουμενικός Πατριάρχης, χων τήν πρώτην καί μείζονα εθύνην ν τος κκλησιαστικος πράγμασιν. λη πρός τό πρόσωπον ατο ελάβεια καί τιμή, πί τόν «Ποιμένα καί πίσκοπον τν ψυχν μν ησον Χριστόν» (Α’ Πέτρ. 2, 25) διαβαίνει καί νάλογος θά εναι μισθός, τόν ποον κενος θά σς νταποδώσ, ν καί εχόμεθα μέγαν καί πολύν.
Γνωρίζομεν τι ζωή το κατ᾿ λήθειαν μοναχο εναι βίος κινούμενος μεταξύ το Κήπου τς Γεθσημαν καί το Γολγοθ. Τοτέστι βίος ταυτόσημος μέ τήν προσευχήν, τήν εράν γωνίαν, τά δάκρυα καί τόν Σταυρόν. Καί τοτο κοντί, θελουσίως! λλά πάντοτε π᾿ λπίδι ναστάσεως καί ζως αωνίου! Πάντοτε ν τ προσδοκί το κτίστου Θαβωρείου Φωτός καί τς νθέου δόξης, τά ποα πρόκειται νά πολαύσουν «ο καλς θλήσαντες» καί «τ ψει τν ρετν διαπρέψαντες». Μοναχός ατοπροαιρέτως θεσεν αυτόν ποκάτω πάντων, κένωσεν αυτόν πάσης δόξης, πάσης τιμς, πάσης παρακλήσεως, παντός θελήματος, πάσης παρρησίας, ταπεινούμενος ως θανάτου, προκειμένου νά μιμηθ τόν Χριστόν, ποος «αυτόν κένωσε ... καί ταπείνωσεν αυτόν, γενόμενος πήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δέ Σταυρο» ( Φιλ. 2, 7-8 ), στε νά πολαύσ ργότερον «τάς μετά τατα δόξας» (Α’ Πέτρ. 1, 11) μαζί μέ τήν περαγίαν Θεοτόκον καί πάντας τούς γίους ν τ οκί το Πατρός του, που «μοναί πολλαί εσιν» (ωάν. 14, 2). Καί μοναχικός βίος, κόμη καί ντελς κατά μόνας, ναχωρητικός, δέν εναι πομεμονωμένος ποτέ πό τό πόλοιπον κκλησιαστικόν σμα καί τήν πισκοποκεντρικήν θεοκατάστατον δομήν του, λλ᾿ ερίσκεται «ες πακοήν πίστεως» (Ρωμ. 1, 5) καί ν κοινωνί γάπης καί μαρτυρίας ποστολικοπατερικς μετά το πισκόπου, ες το ποίου το ερο μοφορίου τήν εθύνην κρέμαται, πως καί ο λοιποί πιστοί. Ες ντίθετον περίπτωσιν, μή γένοιτο!, καθίσταται κλμα ποκεκομμένον κ τς μπέλου, το ποίου νέκρωσις εναι βεβαία, παρά τήν νδεχομένως ξωτερικήν, πιδερμικήν καί φενακίζουσαν μφάνισιν «ζως». μες, πληροφορούμενοι καί γνωρίζοντες καλς τό τε γιές το κκλησιαστικο φρονήματος μν καί τήν πρός τήν Μητέρα κκλησίαν γνησίαν υϊκήν φοσίωσίν σας, τινα βαίνουν παραλλήλως πρός τούς συντόνους σκητικούς γνας καί δρτας νός κάστου κ τν μελν τς ελογημένης Ξηροποταμινς δελφότητος, διαβεβαιούμεθα μς τι ερίσκεσθε καθημερινς ες τάς πρός Κύριον ταπεινάς μν ντεύξεις καί χετε πάντοτε μίαν διακεκριμένην θέσιν ες τήν καρδίαν το πισκόπου καί Πατριάρχου σας. Εμεθα μαζί σας ες τήν γωνίαν, τήν προσευχήν, τήν πομονήν καί τό πάθος, διαλείπτως. πως εμεθα μαζί σας καί ες τήν ηξημένην εαισθησίαν περί τς κριβείας ες τά καίρια τς πίστεως, τν ποίων, λλωστε, Πατριάρχης εναι ex officio γγυητής καί προασπιστής. Εμεθα μαζί σας ες τήν πορείαν τς στενς καί τεθλιμμένης δο, λλ’ εμεθα μαζί σας καί ες τήν πορείαν πρός μμαούς, ποία εναι κεκρυμμένη ψις τόσον τς μοναχικς, σον καί τς πισκοπικς καί Πατριαρχικς διότητος. Συνεχίσατε, λοιπόν, μέ νανεούμενον ζλον καί νθουσιασμόν τήν μυστικήν ργασίαν ες τά βάθη το σω νθρώπου, τήν καλλιέργειαν τς εαγγελικς ρετς, τήν διάλειπτον καί νύστακτον προσευχήν πέρ αυτν, λλά καί πέρ μν καί το κόσμου λου. Ερίσκεσθε πό τήν σκέπην το Ξύλου τς Ζως, ες τάς γκάλας τς περαγίας Θεοτόκου καί πό τήν προστασίαν τν γίων Τεσσαράκοντα Μεγάλων Μαρτύρων καί το γίου Παύλου το κτήτορος. Πολλοί θά ζήλευον τάς προϋποθέσεις ταύτας. Συνεχίσατε, λοιπόν, προσπαθοντες «περισσεύειν μλλον», πρός αωνίαν δόξαν το Θεο.
Ες νάμνησιν τς πισκέψεως μν δεχθτε, σιολογιώτατε γιε Καθηγούμενε, τό μικρόν δρον τοτο ς δεγμα τς πατρικς μν γάπης καί κφρασιν τς λοκαρδίου Πατριαρχικς μν ελογίας διά τε τήν Μονήν, δι᾿ μς προσωπικς καί διά πάντας τούς σύν μν δελφούς.
Δῴη ὑμῖν ὁ Κύριος χάριν καί ἔλεος καί φωτισμόν καί εἰρήνην πολλήν, εἰς σωτηρίαν! Ἀμήν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου