Τετάρτη

Ὁμιλία τῆς Α. Θ. Παναγιότητος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου κατὰ τὴν ἐπίσκεψιν Αὐτοῦ εἰς τὴν Ἱερὰν Μονὴν Παντοκράτορος (8 Ὀκτωβρίου 2011)


σιολογιώτατε ρχιμανδρτα κύριε Γαβριήλ, γούμενε τς καθ μς ερς Πατριαρχικς κα Σταυροπηγιακς Μονς Παντοκράτορος, 
σιώτατοι πατέρες κα δελφοί,
Τέκνα ν Κυρί γαπητά,


διαιτέρως χαίρομεν πατρικς, διότι πισκεπτόμεθα  σήμερον τν καθ’ μς στορικν ταύτην Μονήν, τν τιμωμένην π’  νόματι το Παντοκράτορος Κυρίου κα Θεο κα Σωτρος μν ησο Χριστο. Κα τοτο, διότι, ς καλς γνωρίζετε, ρχέτυπος, θ τν πεκαλομεν, κα περιώνυμος Μονή, πονομαζομένη το Παντοκράτορος, ερίσκετο κα ερίσκεται π λλην μορφήν, σήμερον, ες τν Πόλιν μν, τν Βασιλίδα τν πόλεων, νθα τ πάλαι μόνασαν μεγάλαι πνευματικα μορφα τς Βυζαντινς περιόδου. Πιθανν Μον ατη τς Μητρς Μεγάλης κκλησίας, ν πετέλεσε τ πρότυπον δι τος δύο κτήτορας τς καθ’ μς ερς Μονς, τος μακαριστος στρατηλάτας λέξιον κα ωάννην, δι ν τν φιερώσουν ες τν Παντοκράτορα Κύριον, δι τν γάπην το ποίου ο μοναχο ξέρχονται το κόσμου κα αρουν τν λαφρν ζυγν τς μοναχικς σκήσεως κα πολιτείας.

Εχαριστοντες θερμς δι τν τιμητικν ποδοχήν σας, γιε Καθηγούμενε, εχόμεθα λοκαρδίως πως παντες ο νταθα σκούμενοι ναδεικνύησθε ες μψύχους εκόνας το ρχετύπου, το Κυρίου μν ησο Χριστο, πως μεταμορφσθε π δόξης ες δόξαν, γινόμενοι διαλείπτως μέτοχοι τς θείας λλάμψεως, ποία κατέλαμψεν ες τ Θαβώριον ρος κατ τν μέραν τς φρικτς κα Θείας Ατο Μεταμορφώσεως, κα ν καταυγάζησθε δι το φωτς τς πιγνώσεως Ατο, μετάρσιοι γινόμενοι τ πνεύματι.


λγούσαμε ψυχικς, τε περίλαμπρος καθ’  μς ερ Μον ερίσκετο ες τν κατάστασιν το διορρύθμου, τις κολούθει, οχ βεβαίως πάντοτε, τς περιόδους παρακμς, μ ενοοσα τν καλλιέργειαν τς πνευματικς ζως κα τν ξάσκησιν τν δύο βασικν μοναχικν ρετν, ες τς ποίας Μέγας Βασίλειος δρασε τν μοναστικν πολιτείαν, τοι τς κτημοσύνης κα τς πακος. Δι κα τ καθ’ μς Οκουμενικν Πατριαρχεον, μ πιθυμον τν διαιώνισιν τς διορρυθμίας ες μίαν παλαίφατον κα δι τοσοτον λαμπρο παρελθόντος περιεστολισμένην ερν Μονν το γιωνύμου ρους, διαίτερον πέδειξεν νδιαφέρον κα μερίμνησεν π τ τέλει τς παναλειτουργίας το κοινοβιακο θεσμο δι τς πανδρώσεως ατς μετ τς κλεκτς δελφότητός σας π τν λήστου μνήμης ρχιμανδρίτην Βησσαρίωνα, πολλς κα νεκτιμήτους πηρεσίας προσενεγκόντα κατ τν πρώτην φάσιν τς κοινοβιακς ζως κα μαρτυρίας ατς.

Σήμερον μετ πολλς χαρς διαπιστομεν τν συνέχισιν το κοινοβιακο θεσμο∙ δόξα τ Θε καί τ Κυρί το ρους περαγί Θεοτόκ, ς θαυματουργς εκν τς Παναγίας τς Γεροντίσσης φυλάσσεται κα προσκυνεται νταθα, κοίμητος φρουρς τς Μονς, ς τ μύρια θαύματά της μαρτυρον.


Κα νν, μετ πολλς χαρς διαπιστομεν, τι κα πάλιν λοχαρε ρημος κα Μον ατη νθε ς κρίνον κα βάλλει τς ρίζας ατς ς Λίβανος (σηέ, ιδ΄ 7), τ κτήρια ποκαθίστανται κα τ λλοιωθν ν πολλος μοναχικν πολίτευμα πανευρίσκει τ ρχαον κάλλος ατο ες τν συντόμως νάγοντα ες τελείωσιν γγελομίμητον κοινοβιακν βίον.


Θ το δ μεγίστη παράλειψις ἐὰν ες τ σημεον τοτο δν νεφερώμεθα ες τν συμβολν κα νεκτίμητον προσφορν το μακαριστο γουμένου Βησσαρίωνος, κλεκτο πνευματικο τέκνου το πολιο γουμένου τς ερς Μονς Ξενοφντος ρχιμ. λεξίου, ποος πολλ κοπίασε δι ν στερεώσ τν νέαν δελφότητα, τν γκαταβιώσασαν ες τν ερν ταύτην Μονήν. Ητύχησε ν γίν πρτος γούμενος ταύτης μετ τν πανακοινοβιοποίησιν, θέσας κα πάλιν τ θεμέλιά της ες τν συμπαγ πέτραν τς κοινοβιακς πολιτείας. μακαριστς πολλ κοπίασε κα δι τν κτηριακν νακαίνισιν ατς, ναδειχθες  οονε ες νέον κτήτορα ατς.


Κρίμασιν ος μόνος Κύριος οδεν, ρπάγη ώρως, νέος εσέτι κα κμαος. Τελειωθες ν λίγ δι το σταυρο τς δυνηρς σθενείας, «πλήρωσε χρόνους μακρούς, ρεστ γρ ν Κυρί ψυχ ατο» (Σοφ. Σολ 4, 13-14). Κατέλιπε δ ες μς, δελφοί, τ πνευματικ ατο τέκνα, ς πολύτιμον πνευματικν παρακαταθήκην τ πόδειγμα το ναρέτου βίου του. Εχόμεθα ν πληρονται ες ατν κα ες τν κολουθοσαν π τος χνεσιν ατο δελφότητά σας, γιε Καθηγούμενε, ο λόγοι το Προφήτου σηέ (ιδ΄ 8) «Πορεύσονται ο κλάδοι ατο, κα σται ς λαία κατάκαρπος, κα φρασία ατο ς Λιβάνου• πιστρέψουσι κα καθιονται π τν σκέπην ατο• ζήσονται κα μεθυσθήσονται σίτ• κα ξανθήσει ς μπελος τ μνημόσυνον ατο, ς ονος Λιβάνου». Εθε α κοίμητοι εχα το ειμνήστου π. Βασσαρίωνος κα λων τν προαπελθόντων μακαριστν πατέρων τς Μονς ν σκεπάζουν τν δελφότητα κα ν τν δηγον πρς τν σκοπν τς μοναχικς ζως:  τν πίτευξιν τς ν Χριστ σωτηρίας δι τς κατ Θεν σκήσεως κα συνεχος μετανοίας.


Δι σύμπασαν τν κκλησίαν μν, Μεταμόρφωσις το Κυρίου κατέχει διαιτέραν θέσιν, δηλοσα τν δυνατότητα δι τν π τς παρούσης ζως πλήρη κα προσωπικν μετοχν ες τν φθαρτον κα ΐδιον δόξαν τς λευθερίας τν τέκνων το Θεο, ς, λλωστε, ριστα διατυπώνει κορυφαος τν ποστόλων Πέτρος ες τν Β΄ πιστολήν του (κεφ. α΄ 16), γράφων τι «ο γρ σεσοφισμένοις μύθοις ξακολουθήσαντες γνώρισαμεν μν τν το Κυρίου μν ησο Χριστο δύναμιν κα παρουσίαν, λλ’ πόπται γενηθέντες τς κείνου μεγαλειότητος». Ατη εναι μεγίστη φιλανθρωπία το Σωτρος Χριστο, τι τν δυνατότητα  δι τν μετοχν ες τν δόξαν, ες τ φς το Προσώπου Ατο, δν τν δωκε μόνον ες τος τρες Μαθητάς, τος ποίους παρέλαβε μετ’ Ατο ες τ Θαβώριον ρος, λλ’  κτοτε κα ες τος αἰῶνας ες κάθε νθρωπον δίδει τν δυνατότητα τς προσωπικς του μεταμορφώσεως ν τ κκλησί. μως, λως διαιτέρως δι τν ρθόδοξον μοναχισμόν, Μεταμόρφωσις ποτελε τν πεμπτουσίαν τς ζως κα τς πάρξεώς του, τ καθημερινν σύνθημα κα τ συνεχς βίωμα κάστου ρθοδόξου μοναχο, ποος χει τν δυνατότητα ν παραμέν διαρκς ν τ Χριστ, ν κού διαλείπτως κα μυστικς, κεκλεισμένος ες τ ταμιεον τς καρδίας του, τν φωνν τν ξενεχθεσαν π τς μεγαλοπρεπος δόξης: «Οτός στιν Υός μου γαπητός, ες ν γ ηδόκησα» (Β΄ Πέτρ. α΄ 18) κα ν γίνεται ντως πόπτης τς κείνου μεγαλειότητος.


Μετ᾿ διαιτέρας δ συγκινήσεως νθυμούμεθα νταθα, τι ες κ τν κλεκτοτέρων προκατόχων μν ες τν πρόσφατον στορίαν το Οκουμενικο Θρόνου, οίδιμος ωακεμ Γ΄, π τς κοιμήσεως το ποίου συμπληροται αἰὼν τ πιόν τος, γειορίτης ντως, ψυχ τε κα σώματι, συνέδεσεν διαρρήκτως τν Μητέρα μν κκλησίαν κα τ γιον ρος μέσ τς ορτς ταύτης τς Μεταμορφώσεως κατ τ διάστημα τς νταθα πολυετος διαμονς του. μακαριστς πολλάκις τολμηρς νήρχετο τν νάντη κα πόκρημνον δν τν γουσαν πρς τν ψικάρρηνα το ερο θω κορυφήν, δι ν πενθυμίζ ες μς τι μόνον ο τ ψει τν ρετν παρθέντες κα τς νθέου τς Μεταμορφώσεως δόξης ξιωθήσονται. 


Γνωρίζομεν, βεβαίως, γιε Καθηγούμενε, τς δυσκολίας α ποαι πάρχουν, τς χαινούσας πληγς τς ποίας παρελάβετε, τς πολλαπλς νάγκας, τ πλθος τν προσκυνητν. μως, χερ το Παντοδυνάμου Κυρίου, ποία κατηύθυνεν λον ατ τ διάστημα τν νασκευν τν πεπτωκότων, ατη θ  μεριμνήσ δι τν τελικν ασίαν κβασιν κα θ στέψ μετ’  πιτυχίας τν καθ’  μέραν γνα σας. Δι τοτο κα πατρικς προτρεπόμεθα μς δι τν λόγων το ποστόλου Πέτρου (Α΄ πιστολή,  1,22-23), να συνεχίζητε τν καθ’  μέραν γνα σας «τς ψυχς μν γνικότες ν τ πακο τς ληθείας δι Πνεύματος ες φιλαδελφίαν νυπόκριτον, κ καθαρς καρδίας λλήλους γαπήσατε κτενς, νεγεγεννημένοι οκ κ σπορς φθαρτς, λλ φθάρτου, δι λόγου ζντος Θεο κα μένοντος ες τν αἰῶνα».


χοντες, λοιπόν, πρτον τν Χάριν κα Ελογίαν τς Κυρίας Θεοτόκου τς Γεροντίσσης, το γίου Γεωργίου το Φανερωμένου, κα πειτα τν στοργν κα τν φροντίδα τς Μητρς κκλησίας, γωνισθτε λαις δυνάμεσιν, στε ν φαντε ξιοι τς μεγίστης τιμς κα κλήσεως τν ποίαν σς καμεν Κύριος κα σς κατέταξεν ες τ σάγγελον τάγμα τν ρθοδόξων μοναζόντων, ποκτντες τ «θεον κα ρρητον κάλλος τν ρετν», τν ες τν ορανν ναβιβαζουσν. 

Κα πάλιν εχαριστοντες θερμς δι τν ποδοχήν, ψομεν πατρικς κα δεητικς τς χερας μν κα ελογομεν τν θεόλεκτον συνοδείαν σας, ξαιτούμενοι μόνιμον τν γλυκεαν παράκλησιν κα τν κχυσιν τν ποταμν τν δωρεν κα χαρίτων το Παντοκράτορος Χριστο π τν ελογημένην δελφότητά σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου