Σάββατο

Λόγος εις την Θείαν Λειτουργίαν της Κυριακής 7/20 Οκτωβρίου 2019 του Καθηγουμένου της Ιεράς Μονής Ξενοφωντος Αγίου Όρους, Γέροντος Αλεξίου


ΛΟΓΟΣ ΕΙΣ ΤΗΝ Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΝ
ΤΟΥ ΕΟΡΤΑΣΜΟΥ ΔΙΑΚΟΣΙΩΝ ΕΤΩΝ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΑΘΟΛΙΚΟΥ
Κυριακή  7/20 κτωβρίου 2019

Παναγιώτατε Πάτερ κα Δέσποτα,
Σεβασμιώτατοι γιοι ρχιερες,
Πανοσιολογιώτατε γιε Πρωτεπιστάτα κα σεβαστ ερ Κοινότης,
Πανοσιολογιώτατοι γιοι Καθηγούμενοι κα κπρόσωποι τν εκοσιν ερν Μονν το γιωνύμου ρους,
ξοχώτατοι κύριοι πουργοί,
ξοχώτατε κύριε Διοικητά,
κλεκτ μήγυρις, σοι κ το ερο καταλόγου κα σοι κ τν τ πρτα χόντων τς πολιτείας,
ερς χορς τν σεβασμίων πατέρων κα τν ελαβν προσκυνητν.

«Δετε φιλεόρτων τ σύστημα, δετε κα χορείαν στησώμεθα· δετε κα­­­τα­στέψωμεν σμασι τν κκλησίαν», προέτρεψεν μς ερς μνογράφος, σήμερον, τν λαμπροφόρον ταύτην μέραν τς πανδήμου Συνάξεως τς περευλογημένης Δεσποίνης μν Θεοτόκου τς δηγητρίας κα τς πετείου 200 τν το νέου Καθολικο μν τν στορικν ορτήν.
Κα μες παντες, σπεύσαμεν προθύμως, χοντες ν μέσ μν ς προεξάρχοντα, ελογοντα κα γιάζοντα μς, μς Παναγιώτατε, τν πανσέβαστον μν Αθέντην κα Δεσπότην, τν Οκουμενικν Πατριάρχην κα πίσκοπον το ερο μν Τόπου, πλαισιούμενον π τν πανιέρων συλλειτουργούντων γίων εραρχν,(μετ το πανοσιολογιωτάτου Πρωτεπιστάτου κα τς ερς Κοινότητος,) τν τιμιωτάτων γίων δελφν Καθηγουμένων τν ερν Μονν το γιωνύμου ρους, τν κλεκτν ρχόντων τς πολιτείας, το περιεσττος κλήρου κα πιστο λαο. Συνήλθομεν να γηθοσύνως, «ν ν στόματι κα μι καρδί» δοξολογήσωμεν το μεγάλου Θεο τ πανάγιον νομα, δι τς πείρους πρς τν ερν μν Μονν εεργεσίας κα τίμητον πρόνοιαν, κα ν δας γ­κω­μί­ων μεγαλύνωμεν «τν πέρλαμπρον Κόρην, τν γγέλων τ θαμα κα τν Χρι­στι­α­νν τ μέγα καύχημα, τν φορον το ρους… κα μεστιν κοίμητον»[1], τν Κυρίαν μν τν δηγήτριαν.
Ες τ κέντρον τς ερς Μυσταγωγίας, ξαιρέτως νυμνήσαμεν τν παμμακάριστον Θεομήτορα: «ξιόν στιν ς ληθς, μακαρίζειν σε τν Θεοτόκον». Εναι Παντάνασσα, πλατυτέρα τν ορανν, τις τεκεν τν σαρκωθέντα Θεν Λόγον. Εναι πάντοτε δεομένη πρ το σύμπαντος κόσμου κα τς σεβασμίας μν Μονς κραται προστασία. παραμυθία ες τς θλίψεις μν κα δηγς ες δος εθείας, πρς τν Σωτρα Κύριον.
Ες τν ερν νσον Πάτμον, π τ ερν σπήλαιον τς ποκαλύψεως, πιστήθιος το Χριστο Μαθητς γιος ωάννης Θεολόγος βλέπων προφητικς καταγράφει: «Σημεον μέγα φθη ν τ οραν, γυν περιβεβλημένη τν λιον, κα σελήνη ποκάτω τν ποδν ατς, κα π τς κεφαλς ατς στέ­φανος στέρων δώδεκα» τις «τεκεν υἱὸν ρρενα, ς μέλλει ποιμαίνειν πάντα τ θνη ν ράβδ σιδηρ»[2]. Ες τ πρόσωπον τς νδόξου κα λοφώτου γυναικός, τς περιβεβλημένης τν λιον, ο γιοι Πατέρες μν ναγνωρίζουν τν πάναγνον κα λόφωτον Μητέρα το Δημιουργο, «τ δοχεον το χωρήτου φωτός».ρμηνεύοντες δ ναγωγικς τ προφητικν κείμενον τς ποκαλύψεως, θεωρον τν γίαν κκλησίαν, τ Σμα το Χριστο, τις βαστάζει ν κόλποις κα χει περιβληθε ς νδυμα τν τς δικαιοσύνης λιον, κα δίνει τος πολυτρουμένους, «χρις ο μορφωθ ν ατος Χριστός».
Οτως, καστος ερς Νας θεωρεται χρος τς προσευχς το Σώματος τς κκλησίας, κα οκος το Θεο, ς κα οτος ερς Ναός, τ νέον Καθολικν τς ερς μν Μονς, το ποίου τν λαμπρν πέτειον 200 τν π τς νεγέρσεως ορτάζομεν σήμερον. Εναι χρος τν λειτουργικν Συνάξεων τς ερς δελφότητος κα τν προσκυνητν, που περγάζεται τ μυστήριον τς νότητος πάντων μν κα τς μυσταγωγίας ες τν παρουσίαν κα κοι­νωνίαν το Θεο. Τόπος γιάσματος κα θείας μεταμορφώσεως τν ν πίστει μετεχόντων ες τν το Θεο λατρείαν. Τόπος καθιερώσεως τν Μοναχν, κατ τν εσοδόν των ες τ Μοναχικν πολίτευμα. παντα τ ερ κα σια τς κκλησίας μυστήρια ν τ Να τς δόξης το Θεο συντελονται.
εσοδος κα παραμονή μας ες τν Ναόν, εναι μία βαθμιαία μύησις, μία νάβασις, χοντες στραμμένον τν νον κα τν καρδίαν ες τν Παντοκράτορα, στις πιβλέπει ξ ορανο, κα ες τν γίαν Τράπεζαν, νθα « μονογενς Υἱὸς κα Θες μν, δι τν προκειμένων φρικτν πανα­παύε­­ται Μυστηρίων»[3].
ξιοχρέως κα πάνυ εγνωμόνως μνημονεύομεν, τν ερν ταύτην ραν, τος μακαρίους κτίτορας το ερο Καθολικο: Πασιον τν κοινοβιάρχην τν κ Λέσβου, τν ποκαταστήσαντα τ Κοινόβιον ν τει 1784 κα πρωτεργάτην τς νεγέρσεως το Καθολικο, κα Φιλόθεον Μητροπολίτην Σαμακοβίου τν συμβαλόντα κανς ες τν νέγερσιν, Πασιον Βυζάντιον κα Νικηφόρον Κουλίντσην, τος καθηγουμένους.Τ ξιοθαύμαστον τοτο μνημεον τέχνης κα το γιορειτικο πολιτισμοκόσμημα τυγχάνει,παύγασμα θεϊκο πόθου, ταπεινς κα θερμς ν Χριστ ζως, κα περβαλόντων κόπων κα θυσιν. Τ σεμνν φρόνημα, χρηστότης το βίου τν μακαρίων Καθηγουμένων κα τν ελαβν πατέρων τς ερς Μονς, κοίμητος πόθος των ν πήξουν ερν θυσιαστήριον πρς νάπαυσιν τν μελλόντων οκιστν τς περιπύστου ταύτης Μάνδρας το θείου Γεωργίου, προσείλκυσαν πλουσίαν τν Χάριν το Θεο ες τν Μοναχικν δόλιχόν των. Δι τοτο, ς λεημένοι παρ Θεο, νήγειραν κα παρέδωκαν μν τλαμπρν τοτο κατοικητήριον το Θεο, ς πνευματικν κα ερν κληρονομίαν. ληθς, «τοτον τν Οκον Πατρ κοδόμη­σε· τοτον τν Οκον Υἱὸς στε­ρέω­σε· τοτον τν Οκον τ Πνεμα τ γιον νεκαί­νισε»[4]!
Δοξολογίαν προσφέρομεν κα εχαριστίαν, τ Παναγάθ κα Παντοδυνάμ Θε δι τν φατον Ατο εσπλαγχνίαν κα πρόνοιαν. «ν μνοις εχαρίστοις» δοξολογομεν τν περάμωμον Μη­τέ­ρα το Θεο τν δηγήτριαν κα τν πρωτοστάτην τς ερς Μάνδρας Ατο Μεγαλομάρτυρα γιον Γεώργιον τν τροπαιοφόρον, δι τν «μαχον συμμαχίαν» κα τς εεργεσίας «ς περεκένωσαν» ες μς.
Μετ κατανενυγμένης καρδίας, πευθυνόμεθα ελαβς κα πάλιν, μν, Παναγιώτατε, τ πολυ­στόρ­γ Πατρ κα Θεο­φρουρήτ Οκουμενικ Πατριάρχ μν, κφράζοντες εχαριστίας θερμοτάτας δι᾿ σα πατρι­κ μν γάπη εροπρεπς παρουσία μν πεδαψίλευσεν μν, κατ τν παν­ευκλε ταύτην ερν εχαριστιακν Σύνα­ξιν.
Μετ δέους κα πολλς χαρς θεωρομεν τ νύστακτον νδιαφέρον κα τν πατρικν στοργν το ερο Κέντρου κα μν προσωπικς δι τν οκουμένην πσαν κα δ διτν γιώνυμον Πολιτείαν μν, δι τν κλιν συνέχισιν τν πατροπαραδότων θεσμίων κα τς σιακς πορείας μν. σαύτως θαυμάζομεν πάσας τς πρωτοβουλίας κα νεργείας τς Μητρς κκλησίας, ς κα τςποστολικς περιοδείας μν ν τν κόσμον, δι τν διατήρησιν τς γάπης κα τν εστάθειαν τν γίων το Θεο κκλησιν, ς κα δι τν ερήνευσιν το σύμπαντος κόσμου κα τν διάσωσιν τς περιβαλλούσης μς φύσεως.
πρ τούτων πάντων, καυχώ­μεθα ν μν, κηρύττομεν τν δόξαν τς Μητρς κκλησίας, μολογομεν τν βαθυτάτην πρς μς εγνωμοσύνην κα τς θερμς εχαριστίας. Ασθανόμεθα αθόρμητον τ χρέος τς γάπης, το σεβασμο κα τς μεταθέτου φοσιώσεως πρς τ σεπτν πρόσωπον μν, Παναγιώ­τατε Πάτερ κα Δέσποτα, κα πάντας τος συνδιακονοντας μεθ᾿ μν ες τς αλς το Οκουμενικο θρόνου, κα εχόμεθα υϊκς κα νθέρμως πρς τν Δωρεοδότην Χριστν να τηρ μς λώβητον πάσης πιβουλς, γιαίνοντα κα καρποφοροντα τ κκλησί πρς δόξαν Θεο, γιασμν δ κα σωτηρίαν πάντων.
Ελαβςπαρακαλομεν πως πληθύνητε τς ελογίας πρς τν γιοτόκον θωνα κα τν ερν μν Μάνδραν το γίου Γεωργίου, κα εχηθτε πρ τς διαφυλάξεως κα τς ν Θε τελειώσεως τν ταπεινν οκητόρων Ατς, κα πάντων τν ρασμίων τέκνων μν τς γιοπολιτείας ταύτης.
Φιλαδέλφως κα εσεβάστως εχαριστομεν τος συνοδίτας μν γίους ρχιερες, παντας τος γίους Καθηγουμένους (κα τν σεβαστν ερν Κοινότητα το γίου ρους), τος ντιμο­τά­τους πολιτικος, δικαστικος κα στρατιωτικος ρχοντας, κα Πανεπιστημιακος διδασκάλους τς πατρίδος μν, ς κα πάντας τος κλεκτος εεργέτας, φίλους, κα προσκυνητς τς ερς μν Μονς. Κα λοκαρδίως εχόμεθα πως Κύριος Θες χαρίζηται ες παντας γίειαν τν κατ᾿ μφω κα πλουσίας τς θεϊκς ντιδόσεις κα εεργεσίας ες τν ζων κα τ ργα μν, χαρίζων «τν γαλλίασιν το σωτηρίου Του» κα γκαινίζων «Πνεμα εθές» ν τος γκάτοις μν, ες σωτηρίαν. μήν.

Παναγιώτατε,
Ες νάμνησιν τς χαροποιο μν πισκέψεως ες τν ερν Μονήν μας, προσφέρομεν ατ τ ερν εκόνισμα, κα πιτρέψατέ μου ν καταθέσω μερικος στοχασμούς μας.
Τ χρώματα συγκαλον Σύναξιν γίων. Σύναξιν τν ν Κωνσταντινουπόλει γίων κα τν ν γί ρει το θω σίων Πατέρων, στεμμένη π τν Τίμιον κα Ζωοποιν Σταυρόν, τν ποον μέγας ν βασιλεσιν γιος Κωνσταντνος κα γιωτάτη μήτηρ ατο λένη χάρησαν στν Χριστεπώνυμον λαόν. ν μέσ δ ατν, Κυρία Θεοτόκος. Κύκλ τς τραπέζης Ατς, ς στελέχη βλέπουσα τ κγονά Της…
Εςτ πέρασμα τν αώνων, στορία κατέδειξε μ τν πλέον παραστατικν τρόπον τν μοναδικότητα τς Κωνσταντινουπόλεως, λλ κα ατο το θωνος.
Πόλις κα τ ρος.
Δν πάρχει δευτέρα Πόλις, σο κα ν γι κάποιους εναι δυνηρ δύσπεπτο ατό· δν πάρχει δεύτερο ρος. Κα κε, κα δ, Θεοτόκος βασίλισσα μοναδική. «ναγράφω σοι Πόλις σου, Θεοτόκε…» ψάλλει λη οκουμένη.
Πόλις τς Θεοτόκου κα τ ρος τς Θεοτόκου, τ Περιβόλι Της.
Πόσοι γιοι κοινο κα γι τος δύο τόπους! πρτος οκιστς το ρους, γιος Πέτρος, γιος θανάσιος, σιος Ξενοφν, σιος Παλος ξηροποταμινός, γιος Γρηγόριος Παλαμς, γιος Νήφων, καί λοιποί. πιλείψει μου χρόνος διαμαρτυρόμενος τν συνάφειαν τν δύο σημαδιακν τόπων.
λοι ατο ο γιοι συνάζονται κα νώνονται κάτω π τν Σκέπη τς Θεοτόκου, κα δέονται σ᾿ Ατν μετ πόθου δι τν Πόλι κα τ ρος. Δέονται δι τν Προκαθήμενον τς κκλησίας, τν Οκουμενικν Πατριάρχην κα ποιμένα λων μας, δέονται δι λους ατος πο μακρόθυμα κα πομονητικ στηρίζουν τν Οκουμενικν ατν κα μαρτυρικν θρόνον, δι ν μέν λύχνος τς Μεγάλης κκλησίας ναμμένος, ν κηρύττ «Χριστόν, κα τοτον σταυρωμένον» κα ν καλ πάντας ες νότητα.
Δέονται κα δι τ ρος, ν παραμένει κπος εώδης κα εφρόσυνος δι σους καταφεύγουν ες ατν δι ν ερουν νάπαυσιν κα λυτρωμόν.
Εναι ρα γε τυχαο πο τ γιον ρος χει τν πνευματικήν Του ναφορν ες τ Οκουμενικν Πατριαρχεον;
«Σώζοις», λοιπόν, «εί, Θεοτόκε, τν κληρονομίαν σου». Σώζοις τν Πόλιν Σου κα τ ρος Σου, διότι πραγματικ εναι κληρονομία Σου.
χετε τοτο τ ερν εκόνισμα ς φυλακτήριον, μνήμην τς θωνικς Πολιτείας κα κφρασιν τς πολλς γάπης κα το πείρου σεβασμο μν.
[1] διόμελον λιτς κολουθίας Παναγίας δηγητρίας.
[2]ποκάλυψις ιβ΄ 1, 5.
[3]Εχ Προηγιασμένης Θ.Λειτουργίας.
[4]αἶνοι Ἐγκαινίων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου