Κυριακή

Ἀντιφώνησις τῆς Α.Θ.Παναγιότητος, τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, εἰς τήν Τράπεζαν τῆς Ἱ. Μονῆς Διονυσίου (24/08/2008).


Λειτουργήσαντες τήν Λειτουργίαν τῆς Εὐχαριστίας τοῦ Θεοῦ, καί κοινωνήσαντες τόν Χριστόν, καί σύσσωμοι καί σύναιμοι Αὐτοῦ, ἐλέῳ καί φιλανθρωπίᾳ Αὐτοῦ πολλῇ, καταστάντες, ἐφθάσαμεν, Ἱερώτατοι ἅγιοι ἀδελφοί, Ὁσιολογιώτατε Καθηγούμενε τοῦ ἱεροῦ κοινοβίου καί Ὁσιώτατοι πατέρες, εἰς τήν κορύφωσιν τῶν ἑορτασμῶν ἐπί τῇ μνήμῃ τοῦ Ἁγίου Νήφωνος τοῦ Β’ τοῦ Θαυματουργοῦ, μεγάλου γενομένου ἐν τῇ σεπτῇ χορείᾳ τῶν Οἰκουμενικῶν Πατριαρχῶν καί μεγάλου ὡσαύτως γενομένου ἐν τῷ ἱερῷ θιάσῳ τῶν Ἁγιορετιῶν Ἁγίων.
Ες τό πολύ γνώριμόν του Καθολικόν καί πί τς γίας τραπέζης, φ᾿ ς διος πλειστάκις εχε προσφέρει ξίως τήν ναίμακτον ερουργίαν τν θείων, πό τό βλέμμα το Παντοκράτορος καί ες τήν γκάλην τς Πλατυτέρας τν Ορανν, ελογούσης τς τιμίας δεξις το Θείου Προδρόμου καί Βαπτιστο ωάννου, προσεφέραμε τά δρα τς Εχαριστίας μας ες δόξαν μέν καί λατρείαν το Τρισαγίου προσκυνητο Θεο, ες τιμήν δέ καί μνήμην το κλεκτο λειτουργο Του καί Πρωθιεράρχου, ποος τίμησε πλεστα τήν εράν τς ερωσύνης διπλοΐδα καί τό πέριττον μοναχικόν τριβώνιον, καί δόξασε μεγάλως τόσον τόν ερόν τοτον Τόπον, σον καί τόν γιον Θρόνον τν Γρηγορίων, τν Χρυσοστόμων καί τν Φωτίων. Καί κατά τήν προσφοράν τν Δώρων καί καθ᾿ λην τήν όρτιον προσευχήν μας εχομεν ζωηράν τήν ασθησιν τι πανσεβάσμιος Νήφων, «τό περιφανές τν Πατριαρχν σεμνολόγημα», το καί κινετο ν μέσ μν, ατός προεξάρχων τς πανηγύρεως, ατός παρρησιαζόμενος νώπιον το Δεσπότου Χριστο, ατός προσφέρων τό τε προφητικόν θυμίαμα καί τό μέλος τν μνων καί τόν πλοτον τν βιβλικν ναγνωσμάτων καί τόν ρτον το βίου μας καί τόν ονον τς παρακλήσεώς μας καί τήν λαμπάδα τς λπίδος μας. Νήφων εχεν ψώσει σίας χερας δεόμενος πέρ το κατά τά βλεπόμενα προεξάρχοντος διαδόχου του, πέρ τν Διονυσιατν μογαλάκτων δελφν του, πέρ τς Μονς τς μετανοίας του, πέρ τν ελαβν προσκυνητν, συνδρομητν, φιερωτν καί φίλων της, πέρ το λου γιωνύμου ρους καί τν ν ατ σκουμένων, πέρ τς μαρτυρικς ν Κωνσταντινουπόλει γίας το Χριστο Μεγάλης κκλησίας, καί το Σταυρο της, καί τν νά τά τέσσερα πέρατα το κόσμου τέκνων της, λλά καί πέρ τν ν Ρουμανί καί πάσαις τας παραδουναβίαις περιοχας χριστιανν, τούς ποίους ξ σου γάπησε καί πέρ τν ποίων πί σειράν τν εραποστολικς μόγησε καί δαπανήθη!
θεοφόρητος Νήφων συνήγειρε μετά παρρησίας τόν Μέγαν Πρόδρομον ες ταχεαν ντίληψιν καί συμπαράστασιν μν. κενος εχε τό δελφικόν θάρρος νά το επη: «Τήν χερα σου τήν ψαμένην τήν κήρατον κορυφήν το Δεσπότου ... παρον πέρ μν πρός Ατόν. Βαπτιστά, ς παρρησίαν χων πολλήν ... λεων μν περγασάμενος». πνευματέμφορος Νήφων εχε τήν παρρησίαν νά καλέσ τήν Θεοτόκον καί Μητέρα το Φωτός νά σπεύσ ες «ταχινήν καί ξεαν ντίληψιν» πάντων μν. γρηγορν Νήφων εχε τήν πρόνοιαν λα τά τς πανηγύρεως νά διεξαχθον καλς καί θεαρέστως πρός δόξαν το νόματος το Θεο. κενος το «πισφραγίζων τόν μνον καί προεξάρχων τς πανηγύρεως». κενος πιμελητής πάσης λεπτομερείας καί δη μφιτρύων μν καί στιάτωρ καί τς λικς τραπέζης, ποία διεδέχθη τήν πνευματικήν, διά νά ποδοθον καί ες τό σμα τά ναγκαα πρός στηριγμόν καί παράκλησιν. ερός Νήφων δι᾿ κόμη μίαν φοράν γινεν ποστολομιμήτως «τος πσι τά πάντα», λους νά μς ναπαύσ, λους νά μς χαροποιήσ, λους νά μς στηρίξ, λους νά μς βοηθήσ, λους νά μς παρουσιάσ ν παρρησί νώπιον το Χριστο! Τέκνον πακος καί ταπεινώσεως, υός αταπαρνήσεως καί γάπης, νθρωπος το Θεο ληθινός καί μιμητής το Καλο Ποιμένος κριβέστατος ν τ προσκαίρ ζω, τά πολλά χαρίσματα καί τάς δωρεάς πού το χάρισεν Κύριος ες τούς ορανούς φροντίζει δη νά τά θέτ πλουσίως ες τήν διάθεσιν λων, ς πολύκρουνος κρήνη συμπαθείας καί γάπης, ς πολυχεύμων ποταμός θαυμάτων, ξ ο καί τς προσωνυμίας «Θαυματουργός» ξιώθη, μόνος ατός κ τν μετά τήν δευτέραν λωσιν γιασθέντων οιδίμων Οκουμενικν Πατριαρχν.
Ες τήν Κύπρον συνηθίζεται νά λέγεται περί τν γίων: «Δοξάζω τ᾿ νομά του καί τήν χάριν του!». Ατό λέγομεν καί μες σήμερον πό καρδίας διά τόν πολύν τά θεα ερόν Νήφωνα: «Δοξάζομεν τό νομά του καί τήν χάριν του!»∙ καί παραλλήλως τόν παρακαλομεν νά νοίγ δρόμον διά τήν νάδειξιν νέων Νηφώνων: νδρν νηφόντων καί γρηγορούντων ες τά τς πίστεως καί ες τά τς προσωπικς καλλιεργείας καί καταρτίσεως∙ νδρν φιλαρέτων καί φιλοχρίστων∙ φιλαδέλφων καί φιλοστόργων∙ συστηματικν καλλιεργητν τς εσεβείας καί τς ψοποιο ταπεινώσεως∙ νδρν ζητούντων πρωτίστως καί κυρίως τήν Βασιλείαν τν Ορανν δι᾿ αυτούς καί διά τούς πέριξ ατν∙ νδρν τν ποίων τό πολίτευμα ν ορανος θά πάρχ καί καρδία των θά εναι διαρκς καιομένη κ μανικο ρωτος διά τόν Οράνιον Νυμφίον τς κκλησίας καί τν ψυχν. Μοναχν μέ τήν δικήν του μοναχικήν ρετήν, πακοήν, γνότητα, καθαράν προσευχήν, εράν συχίαν καί θεοπτικήν μπειρίαν. ρχιερέων μέ τήν δικήν του πνευματικήν πέρ το ποιμνίου παγρύπνησιν, τήν δικήν του εαισθησίαν διά τήν κρίβειαν τς πίστεως καί διά τήν διασφάλισιν τς ερς μάνδρας κ λύκων αρέσεων καί σχισμάτων καί πλάνης, ο ποοι προβατοσχήμως πολλάκις καί πό μηλωτήν καί κώδιον κρύπτοντες τήν ταυτότητα καί τούς κονισμένους δόντας των πλησιάζουν καί φορμον κατ᾿ ατς. Πρωθιεραρχν μέ τήν δικήν του εγένειαν καί εραποστολικόν ζλον καί καταπόνητον ργατικότητα, λλά καί μέ τήν δικήν του προδρομικήν παρρησίαν ναντι τν παρανομούντων καί βριζόντων τόν νόμον καί τά κρίματα το Θεο, στω καί ν οτοι ερίσκονται ες τάς νωτάτας βαθμίδας τς κοσμικς ξουσίας
λλ᾿ γιος Νήφων, δελφοί καί τέκνα ν Κυρί γαπητά, ς γιορείτης Μοναχός καί δή Διονυσιάτης, ποος κων κλήθη καί νλθεν ν ραις ασίαις καί π᾿ λπίσι χρηστας τάς εράς βαθμίδας το πανσέπτου Πατριαρχικο Θρόνου, τόν ποον δίς κόσμησε καί σχυρς στήριξε, ποτελε καλλιμάρμαρον γέφυραν συνδέουσαν τό γιον ρος μέ τήν Κωνσταντινούπολιν. Βεβαίως τό γιον ρος ποτελε ναπόσπαστον κλμα τς ελογημένης καλλιβότρυος μπέλου τς Μητρός κκλησίας, καί ζν κύτταρον το σώματος το Οκουμενικο Πατριαρχείου, καί κανονικόν δαφος τς κκλησίας Κωνσταντινουπόλεως. Τοτο εναι καί πό τν θείων καί ερν Κανόνων προβλεπόμενον, καί πό Χρυσοβούλλων Ατοκρατορικν τεθεσπισμένον, καί πό Σιγιλλίων Πατριαρχικν σφαλισμένον, καί ν τ σχύοντι Καταστατικ Χάρτ το γίου ρους περιφράστως κεκυρωμένον, καί πό τς κκλησιαστικς στορίας καί ερς καθόλου παραδόσεως γιασμένον. Ο γιορεται πατέρες εναι τέκνα πνευματικά, καί δή καί λίαν γαπημένα ν πρωτοτόκοις, το Οκουμενικο Πατριάρχου, καί ρχιεπίσκοπος Νέας Ρώμης-Κωνσταντινουπόλεως εναι κανονικός ατν πίσκοπος καί ποιμήν καί προστάτης. ντεθεν κατευθύνονται πρός τό Σεπτόν Κέντρον προσευχαί καί μνημονεύσεις καί υϊκή στοργή καί σεβασμός καί πακοή ν τος κκλησιαστικος πράγμασι καί μοψυχία καί επείθεια, κ Κωνσταντινουπόλεως δέ πρός τό γιον ρος ελογία, εχή, προστασία, συγχώρησις, στηριγμός, διασφάλισις, νότης κκλησιαστική, ερά καθοδήγησις, κρίβεια κανονική, φρυκτωρία καί σφάλεια ν τ πίστει καί δικαία κρίσις ν τος νθρωπίνοις. σάκις τοτο φίστατο νεμπόδιστον, χαρά καί προκοπή καί ελογία καί νάπαυσις πλημμύριζεν μφοτέρας τάς πλευράς. σάκις, πάλιν, φθόν καί συνεργεί το πονηρο, παρεθεωρετο, σύγχυσις καί ταραχή καί λύπη πεκράτει, πρός εχαρίστησιν το χθρο τς ερήνης καί τς σωτηρίας μν. γιος Νήφων δίδει ριστον παράδειγμα τόσον πρός μς τούς γιορείτας, σον καί πρός μς τούς θύνοντας τούς οακας τς πρωτευθύνου κκλησίας. Καί μες μέν χομεν πάντοτε στερράν καί μετακίνητον τήν πόφασιν νά κινούμεθα συνδά τ παραδείγματί του καί πί τν γίων χνν του. Τό ατό γνωρίζομεν τι συμμερίζονται πίσης καί ο πλεστοι τν συγχρόνων γιορειτν.
Εχόμεθα δέ καί ο λίγοι κενοι, ο ποοι δέν τό πράττουν, λλ᾿ αρουν περβάθμιον πόδα καί χαράσσουν πορείας πόρρω πεχούσας τς θεοφιλος γραμμς τς συμπνοίας καί λληλοπεριχωρήσεως ν Χριστ καί ντιδόσεως τν κατέρωθεν θεολογικς καί κανονικς προβλεπομένων, πορείας γούσας οχί ες τήν Ζωήν, νά τό συμμερισθον καί ατοί, διορθοντες καταλλήλως τήν διαγωγήν των, καί εθύνοντες τά ργα των, πρός πολλήν χαράν το Θεο καί καταισχύνην το διαβόλου.

δελφοί καί τέκνα ν Κυρί,
συμπλήρωσις πέντε αώνων πό τς σιακς κοιμήσεως το γίου Νήφωνος εναι ναμφιλέκτως μέγας στορικός σταθμός καί διά τό Οκουμενικόν Πατριαρχεον καί διά τό γιον ρος. λλ᾿ εναι πίσης καί δι᾿ λας τάς τοπικάς κείνας κκλησίας, τάς ποίας κατά καιρούς διηκόνησε θεοφιλς ερός Πατήρ, ετε ς ερομόναχος καί πνευματικός καί κρυξ το Εαγγελίου τς χάριτος καί λείπτης γίων πνευματικν τέκνων ς τς λλάδος, τς λβανίας καί τς χρίδος, ετε ς Πρωθιεράρχης, πό τήν διότητα το πρην Κωνσταντινουπόλεως, ς τς Βλαχίας καί τν λοιπν περιοχν τς συγχρόνου Ρουμανίας. Καί εναι διαιτέρα χαρά τι ες τούς διεξαγομένους ορτασμούς χομεν ν μέσ μν τόν ερώτατον ρχιεπίσκοπον καί Μητροπολίτην Τιργοβιστίου κ. Νήφωνα, εράρχην τς δελφς κκλησίας Ρουμανίας, ποος κπροσωπν ατήν λθε νά ποδώσ ες τόν γιον τό χρέος τς εγνωμοσύνης το εσεβος Ρουμανικο λαο, νθ᾿ ν παρά το θείου Νήφωνος ο πατέρες των εηργετήθησαν. Τόν καλωσορίζομεν καί τόν παρακαλομεν νά μεταφέρ ες τήν γιωτάτην κκλησίαν τς Ρουμανίας καί τόν Μακαριώτατον Πατριάρχην κύριον Δανιήλ τήν πολλήν γάπην μας καί τάς θερμάς εχάς μας διά πλουσίαν νωθεν συναντίληψιν ες τήν κατά Θεόν πορείαν το χριστωνύμου Ρουμανικο πληρώματος πί τ βάσει σων μαθον καί πιστώθησαν παρά το ορταζομένου μεγάλου γίου.
Εχαριστομεν, τέλος, τόν σιολογιώτατον γιον Καθηγούμενον κύριον Πέτρον διά τούς ελαβες λόγους τς προσφωνήσεώς του καί λην τήν σίαν Διονυσιατικήν δελφότητα διά τούς κόπους των, τήν γάπην των, τόν σεβασμόν των, τάς περιποιήσεις των καί τήν κατά πάντα ψογον ργάνωσιν τν τς πανηγύρεως.
δελφοί, « Θεός τς ερήνης γιάσαι μς λοτελες, καί λόκληρον μν τό πνεμα καί ψυχή καί τό σμα μέμπτως ν τ παρουσί το Κυρίου μν ησο Χριστο τηρηθείη» (Α’ Θεσ. ε΄, 23), διά πρεσβειν τς Παναχράντου Δεσποίνης μν Θεοτόκου καί ειπαρθένου Μαρίας, το Τιμίου νδόξου Προφήτου Προδρόμου καί Βαπτιστο ωάννου, το ορτάζοντος γίου Νήφωνος το Θαυματουργο, το Κτήτορος σίου Διονυσίου καί πάντων τν Διονυσιατν καί λοιπν γιορειτν γίων.
Α ταπειναί πατρικαί καί Πατριαρχικαί μν ελογίαι σς συνοδεύουν πάντοτε.
Χαίρετε ἐν Κυρίῳ πάντοτε!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου