Κυριακή

Ὁμιλία τῆς Α.Θ.Παναγιότητος, τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, κατά τήν ἐπί τῇ ὑποδοχῇ Αὐτοῦ Δοξολογίαν εἰς τήν Ἱ. Μονήν Ὁσίου Γρηγορίου (22/08/2008).


Ἱερώτατοι Ἀδελφοί,
σιολογιώτατε γιε Καθηγούμενε κύριε Γεώργιε καί λοιποί σιώτατοι Πατέρες τς ερς Πατριαρχικς καί Σταυροπηγιακς Μονς το σίου Γρηγορίου, «ερήνη πολλή» μν «τος γαπσι τόν νόμον Κυρίου» (Ψαλμ. 118, 165), καί χάρις πλείστη καί «φς χαρμόσυνον»! (Μ. Παρακλητικός Κανών).
Μέ χαράν πολλήν καί μέ συγκίνησιν βαθυτάτην νήλθομεν καί πάλιν ες τόν πορργα βράχον τοτον, πισκεπτόμενοι τό ερόν Σεμνεον σας, ν τ ποί πό αώνων καλλιεργεται εαγγελική ρετή, πό τήν σκέπην τς περαγίας Θεοτόκου καί τν προστατν καί φόρων σας γίου Νικολάου, ρχιεπισκόπου Μύρων, το Θαυματουργο, γίου Γρηγορίου το Κτήτορος, καί γίας ναστασίας, τς Ρωμαίας, παρθενομάρτυρος καί αματικς.
λθομεν διά νά σς φέρωμεν τήν ελογίαν καί τήν πολλήν στοργήν τς σαεί σταυρωμένης καί πάντοτε τήν λπίδα τς ναστάσεως καταγγελλούσης ποτνίας Μητρός, τς γίας το Χριστο Μεγάλης ν Κωνσταντινουπόλει κκλησίας. λθομεν διά νά προσκυνήσωμεν τά νταθα ερά καί σια καί νά λάβωμεν νίσχυσιν πνευματικήν διά τήν ρσιν το καθ’ μέραν προσωπικο μν σταυρο καί διά τήν πιτυχ οακοστροφίαν τς ερς λκάδος, τις, πως καλς γνωρίζετε, εναι πάντοτε πολυεύθυνος καί κινδυνώδης καί πολλς χρήζει τς νωθεν βοηθείας καί ντιλήψεως. λθομεν ς Πατήρ πνευματικός πρός τά δια γαπημένα τέκνα καί ς πίσκοπος μν πρός τά κλεκτά πρόβατα τς ποίμνης του! Νά δωμεν τά πρόσωπά σας καί νά χαρ μν καρδία! Νά δωμεν κ το πλησίον τήν καρποφορίαν τν μοναχικν σας κόπων καί δρώτων, καίτοι πάντοτε χομεν ν σφαλεί τάς γαθάς πληροφορίας καί σεμνυνόμεθα ν Κυρί δι᾿ μς.
Γνωρίζετε, σιώτατοι πατέρες, τι ζμεν ες καιρούς δυσχειμέρους, καί πί ξυρο κμς βαδίζομεν καί ν μέσ συμπληγάδων πορευόμεθα, καί ν νυκτί διεξάγεται πλος μν. «ν στρακίνοις σκεύεσιν» χομεν τόν θησαυρόν τς πίστεως (Β’ Κορ. 4, 7) καί γωνία συνέχει μς πάντοτε μή κλίνωμεν τό παράπαν οτε πρός τήν μερίδα τν τήν λήθειαν παροδευόντων (Σοφ. Σολ. 6, 22), οτε πρός κείνην «τν τήν λήθειαν ν δικί κατεχόντων». Καυχώμεθα πί τ ρθοδοξί μας καί εμεθα στερρς πάντοτε ρηρεισμένοι πί το βράχου τς ποστολικς, Πατερικς καί Συνοδικς παραδόσεως μν. «Κρατμεν τς μολογίας» (βρ. 4, 14) καθ’ παρελάβομεν, δέν μεταίρομεν «ρια ο πατέρες μν θεντο» (Παροιμ. 22, 28 ), λλά καί διαλεγόμεθα κατά χρέος γάπης Χριστο μετά τν ξω τς αλς μν, πευθύνοντες ες ατούς τό: «ρχου καί δε» (ωάν. 1, 47). Παρουσιάζομεν ες ατούς τά τιμαλφ τς ερς μν κληρονομίας, πί τν ποίων καί ατοί, φ᾿ σον πιστρέψουν σω τς αλς, χουν σα δικαιώματα. κτυλίσσομεν νώπιόν των τήν πνευματικήν μπειρίαν τς Μις, γίας, Καθολικς καί ποστολικς κκλησίας το Χριστο, τήν ποίαν χομεν πλήρη συνείδησιν τι συνιστ καί κφράζει ν πληρότητι ληθείας καί χάριτος ρθόδοξος μν κκλησία, καί καλομεν τούς μεθ᾿ ν διαλεγόμεθα φισταμένους ατς νά πανεύρουν τάς ζωοπαρόχους ρχαίας ρίζας των καί νά νωθον μεθ᾿ μν ν τ πρό τν σχισμάτων καί τν καινοτομιν παρεκκλίσεων καταστάσει, ες τήν κοινήν γεσιν τς μις καί πολυτρόπου χρηστότητος το Κυρίου, ες τήν κοινήν μολογίαν τν γίων ποστόλων, τν Μεγάλων Πατέρων καί τν Οκουμενικν Συνόδων, ες τήν κοινήν μαρτυρίαν τν Μαρτύρων, ες τήν κοινήν σκητικήν, καθαρτικήν, φωτιστικήν καί θεοπτικήν πρακτικήν τν ρχαίων χρόνων. Τότε μόνον θά μιλμεν καί περί νώσεως, ποία πάντως παραμένει περίφραστος παίτησις το Θεο καί δεδες πρός τό ποον, πό τάς προϋποθέσεις τάς ποίας κροθιγς πνίχθημεν, φείλομεν ς ληθες μαθηταί το Χριστο νά κατατείνωμεν, προσευχόμενοι κτενς καί ργαζόμενοι ν κενωτικ γάπ. Διαβεβαιούμεθα δέ τούς πλουστέρους καί ζωηροτέρους, τι γνωρίζομεν καλς πο πάρχει, κατά τό δή λεγόμενον, « κόκκινη γραμμή», πέραν τς ποίας δέν δυνάμεθα καί οτε προτιθέμεθα νά κινήσωμεν τόν πόδα οδέ κατά ν βμα, στε νά μή χ συνείδησίς των περιθώρια νησυχίας σκανδαλισμο. «χουσι γνσιν ο φύλακες», καί «βαρίας» ες τά καίρια τς πίστεως καί το κκλησιαστικο τρόπου ζως οδείς πρόκειται οτε νά νεργήσ, οτε νά νεχθ. Μόνον νά μή συγχέωνται α κδηλώσεις εγενείας καί φιλοφροσύνης πρός δθεν ποχωρήσεις, οτε ζητήματα δευτερευούσης λως σημασίας νά νάγωνται ες πρωτευούσης τοιαύτης, διά τς μεθόδου το «μυρμηγκολέοντος», διότι τό τοιοτον εναι καθαρά παγίς το χθρο τς σωτηρίας μν, προκειμένου νά ρίψ τινάς ες τήν Σκύλλαν το «ζηλωτισμο», ποφεύγοντας δθεν τήν Χάρυβδιν το «οκουμενισμο». Οτε ες τόν ζηλωτισμόν ναπαύεται Θεός, οτε ες τόν κριτον οκουμενισμόν, λλ᾿ ες τόν νθεον καί κατ᾿ πίγνωσιν  ζλον, τόν ν γάπ κινούμενον πρός συνάντησιν το ξω τν σωστικν θριγκίων δελφο, «πέρ ο Χριστός πέθανε» (Ρωμ. 14, 15).
Βεβαίως, τατα πάντα πρός εδότας λέγομεν, λλωστε πολιός Γέρων καί Καθηγούμενος μν νέκαθεν διεκρίνετο χι μόνον διά τήν λιπαράν θεολογικήν ατο κατάρτισιν καί ξυδέρκειαν, λλά καί διά τήν μεγάλην ατο διάκρισιν καί τό γιές κκλησιαστικόν φρόνημα, τινα ντανακλνται καί ες πάντα τά μέλη τς ελογημένης Γρηγοριατικς οκογενείας.
Πρίν κατακλείσωμεν τόν λόγον πιθυμομεν νά κφράσωμεν ες μς, σιολογιώτατε γιε Καθηγούμενε, καί ες λην τήν δελφότητα, τήν εαρέσκειαν καί τόν δίκαιον παινον τς κκλησίας καί διά τό πλουσιώτατον εραποστολικόν ργον, τό ποον νεργε Μονή ες διαφόρους χώρας τς φρικς (ς ξωτερικήν εραποστολήν), λλά καί ες τήν λβανίαν καί ες πολλάς παρχίας το καθ᾿ μς Οκουμενικο Θρόνου (ς σωτερικήν τοιαύτην), τ προσκλήσει καί ελογί τν κατά τόπους κκλησιαστικν ρχν. Τοτο συνιστ στέφανον καλλιανθ ποος πόκειται χι μόνον τας κεφαλας τν εραποστόλων καί τας μν, λλά καί τ γί ρει καί τ Μητρί κκλησί τς Κωνσταντινουπόλεως, τς ποίας τέκνα καί λειτουργοί ο Γρηγοριάται εραπόστολοι πάρχουν.
Εχαριστομεν, γιε Καθηγούμενε, διά τήν ραίαν προσφώνησιν, τούς καλούς λόγους, τήν πρόφρονα ποδοχήν καί τάς λοιπάς ελαβες κδηλώσεις γάπης καί σεβασμο πρός μς καί τό γιον Πατριαρχεον.
Ες νάμνησιν τς σημερινς Πατριαρχικς μν πισκέψεως, δεχθτε, παρακαλομεν, μαζί μέ τάς λοκαρδίους πατρικάς μν εχάς καί ελογίας, καί τό ταπεινόν τοτο δρον γάπης πολλς καί κτενος.
«Λοιπόν, ἀδελφοί, χαίρετε, καταρτίζεσθε, παρακαλεῖσθε, τό αὐτό φρονεῖτε, εἰρηνεύετε, καί ὁ Θεός τῆς ἀγάπης καί εἰρήνης ἔσται μεθ᾿ ὑμῶν» (Β’ Κορ. 13, 11).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου